Situatie:
Mijn ouders waren getrouwd volgens het wettelijk stelsel. Vader is overleden zodat ik als enig kind de blote eigendom van mijn vaders deel geërfd heb. Mijn moeder behoudt haar deel + het vruchtgebruik van mijn deel. Ik woon nog altijd thuis en wil eigenlijk niet vertrekken uit het ouderlijk huis. Het is zelfs mijn wens om de ouderlijke woning te renoveren. Hier stelt zich de moeilijkheid. Ik zou dit graag met een hypothecaire lening doen:
a) kan ik in deze situatie een hypothecaire lening aangaan en fiscaal inbrengen? Ik weet dat ik niet de eigenaar ben maar bij myminfin word ik als medeeigenaar aangeduid.
b) indien niet, welke wijzigingen aan de situatie zouden dit eventueel wel mogelijk maken? Mijn moeder wil met alles meewerken. Zijn schenkingen of verkoop een oplossing?
c) moest het ondanks alles niet mogelijk blijken, kan ik een huis kopen, verhuren en fiscaal inbrengen terwijl ik ondertussen in het ouderlijk huis blijf wonen?
Ik ben al bij mijn bank op gesprek geweest en die zeggen dat het niet mogelijk is. De notaris ging alles onderzoeken maar ik ben nog altijd wachtende. Ik probeer hier echt een oplossing te vinden. Kan iemand me helpen?
Alvast bedankt!
Dave