Levensgezellin van vader met spaargeld vandoor via handgift

mc_281
Topic Starter

Levensgezellin van vader met spaargeld vandoor via handgift

#1 , 15 sep 2006 21:09

De levensgezellin van mijn vader heeft via handgift het over grote deel van zijn spaargeld weten te verwerven, dit zonder de kinderen (5) hierover in te lichten. Ik heb hier over een aangetekend schrijven aan haar gericht met de eis tot terug vordering van deze gelden aangezien deze terug worden opgenomen in de nalatenschap daar mijn vader binnen de termijn van 3 jaar overleden is en wij daar succesierechten op zouden moeten betalen, dit op advies van de notaris, ik heb hierop het antwoord gekregen dat zij de gelden rechtmatig heeft verkregen via handgift en dat zij niets terug betaald aan de kinderen, er is tot op heden geen enkel bewijs geleverd van handgiften vanwege haar zijde.
In haar aangetekend schrijven word er toegegeven dat zij de gelden ontvangen heeft maar toont zij niet aan dat er aan alle regels omtrent de handgift is voldaan.
Ik heb reeds contact opgenomen met een advocaat welke een goede reputatie bezit in deze streek maar deze ziet een rechtzaak niet echt zitten, wie moet er wat gaan bewijzen ?
Moet zij bewijzen dat de handgiften correct verlopen zijn of moet ik anderzijds gaan bewijzen dat zij de gelden slechts als lening ontvangen heeft en deze bij het overlijden van mijn vader dienen terug betaald ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 sep 2006 12:21

Uw vader had het recht om 1/4 van zijn tegoeden weg te schenken , bij handgift of via testament , aan andere personen dan zijn kinderen. Indien dit gerespecteerd is , kan U aan het feit zelf weinig doen. Indien U echt kan bewijzen dat die vrouw een bedrag heeft ontvangen , zal zij degene zijn die de successierechten op dat bedrag moet betalen want zij is de begunstigde. Indien zij niet samenwoonden is dat een pittig bedrag dat zij zal moeten betalen. Leg uw bewijzen al eens voor aan de Registratie.

mc_281
Topic Starter

#3 , 18 sep 2006 06:31

Wanneer men het onroerend goed toevoegd en de geschatte waarde hiervan aan neemt blijft het weg geschonken geld net onder de 1/4 van zijn tegoeden. Dus kan ik hier eigenlijk nog weinig aan doen, ik was nochtans van oordeel dat er een schriftelijk bewijs moest zijn dat hij de wil had om aan haar een handgift te doen en anderzijds dat mijn vader een geschrift zou moeten bezitten van haar met een bedanking en aanvaarding van de handgift.
Ik ben ondertussen wel aan het bewijs geraakt dat zij effectief de gelden ontvangen heeft, dit schrijft zij mij in een aangetekend schrijven en is door haar ondertekend.
Zij waren niet samenwonend , over welk percentage spreken we dan dat zij successierechten moet betalen?
Aan wie moet ik deze bewijzen aantonen, kan dit via de notaris?

Reclame

wanton

#4 , 18 sep 2006 13:37

De successieechten in de categorie 'anderen' zijn aldus :
0- 75.000 ? = 45 %
75-125.000 ? = 55 %
boven 125.000 ? = 65 %.
Dit wordt berekend op de totaliteit van alles dat in deze categorie valt .
U kan de nodige bewijzen en geschriften eerst voorleggen aan de notaris , maar het is uiteindelijk de Registratie die beslist.

Groeten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”