Schenking, maar wanneer?

Franse Kaas
Topic Starter

Schenking, maar wanneer?

#1 , 25 sep 2006 12:19

Beste mensen,

Ik zit al een tijd met een moeilijke vraag inzake een erfeniskwestie en hoop dat een van jullie misschien bekend is met mijn probleem en een antwoord weet.

Mijn ouders hadden een hypotheekvrij huis. Na mijn scheiding hebben zij een kleine hypotheek op hun huis genomen (op hun EIGEN naam), ten behoeve van mij, omdat ik geld tekort kwam om een eigen huis te kunnen kopen. Dit vond plaats in het jaar 1995. Dit geld was bedoeld als een schenking (alleen nooit schriftelijk vastgelegd). Na het overlijden van mijn ouders, is hun huis verkocht en gelijktijdig de hypotheek afgelost in 2006. Nu reist de vraag WANNEER exact de "schenking" heeft plaatsgevonden. Was dat in 1995 toen mij het geld werd gegeven voor de aanschaf van mijn huis of in 2006 toen HUN hypotheek (de afgesloten lening) werd afgelost?

Kan iemand mij het antwoord geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 25 sep 2006 17:34

Vraagje : je spreekt van "hypotheek genomen op hun eigen naam". Kan ik hieronder begrijpen dat zij dan niet alleen een waarborg (= hypotheek) hebben toegelaten, maar ook een krediet op eigen naam hebben aangegaan waarvan het geld naar jou is gegaan en waarvan zij de terugbetaling deden?
Indien dit zo is dan is de schenking op dat ogenblik gebeurd (dus 1995).
De terugbetaling van de lening bij verkoop van hun woning is een rechtshandeling tussen de bank en je ouders, maar niet ten aanzien van jou.
Jij hebt dan in 1995 de centen gekregen. Indien er geen bewijs is van schenking kan dit aanleiding geven tot "inkorting" bij samenloop van erfgenamen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franse Kaas
Topic Starter

#3 , 25 sep 2006 18:53

Beste Basejumper,

Bedankt voor je snelle antwoord!
Mijn ouders hebben een hypotheek afgesloten, ik betaalde de maandelijkse rente daarvan.
Mocht ik niet in staat zijn die rente te voldoen, dan zou het huis van mijn ouders verkocht worden om de hypotheek weer te voldoen.
Ik neem aan, uit je verhaal, dat ze dan alleen een waarborg hebben toegelaten? En in dat geval kan ik dus aannemen dat de schenking heeft plaatsgevonden bij het aflossen van de hypotheek (de verkoop van het huis van mijn ouders)?

Reclame

basejumper

#4 , 25 sep 2006 19:45

Ik wil de vraag opnieuw stellen, want alleen jij kent er het antwoord op.
Je hebt twee delen.
In eerste instantie is er een leencontract. Hier is de vraag : wie is of zijn de kredietnemers? Indien jij de kredietnemer was en de betalingen uitvoerde is er effectief pas sprake van een schenking bij het verkoop van de ouderlijke woning.
Indien het leencontract op naam van je ouders stond is het verhaal minder duidelijk.
Tweede luik is de waarborgpositie van de bank. Het is duidelijk dat de bank hypotheek nam op je ouders hun woning. Bij de verkoop van het goed, en dus bij het verdwijnen van de waarborg eiste de bank het resterende schuldsaldo op. Gezien dat waarschijnlijk jouw schuldsaldo was ontstond er dus onrechtstreeks een schenking.

Franse Kaas
Topic Starter

#5 , 25 sep 2006 22:58

Dan denk ik dat het verhaal minder duidelijk wordt...

De kredietnemers waren mijn ouders. Zij hebben echt daadwerkelijk zelf getekend voor de hypotheek (de hypotheek staat op hun huis en op hun naam t.b.v. mij). Daarentegen voerde ik de betalingen uit. De maandelijkse hypotheekrente heb ik steeds zelf betaald (dus ook de aftrek daarvoor bij de belasting opgegeven). Dit omdat ik ervan uit ben gegaan dat mijn ouders mij het geld hebben geschonken en dat ik ook voor de renteafdracht moest zorgen.

basejumper

#6 , 26 sep 2006 09:21

We spreken dan van een lening van je ouders met een hypotheek op hun huis. In se heb jij niets te maken met die lening en mocht je geenszins fiscale aftrek inbrengen op je belastingbrief. Je hebt waarschijnlijk geluk gehad dat er nooit een controle geweest is van je belastingaangifte. (gebeurt gemiddeld maar eens om de 7 jaar)
Gezien dit gegeven is het duidelijk dat de schenking plaatsvond in 1995.
Zij lenen en jij krijgt dan onmiddellijk de som van de hypotheeklening geschonken.
A posteriori heb jij dan wel de betalingen uitgevoerd en ten aanzien van eventuele andere erfgenamen kan je wel bewijzen dat het bedrag van de schenking beperkt bleef tot het initi?le bedrag - uitgevoerde kapitaalsterugbetalingen of nog : initi?el kapitaal - uitstaand saldo bij vereffening lening.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”