vraagje

vasoramasa
Topic Starter

vraagje

#1 , 01 jul 2010 16:34

mijn vader is onlangs overleden.
nu hoor ik via via dat mijn moeder (de weduwe) van verschillende instanties geldsommetjes heeft gehad door het overlijden van mijn vader.
dat had ze ons dus niet verteld, nu vroeg ik daarachter en ze zei dat er heel veel (nl 4000 euro) naar de belastingen zou zijn gegaan en de rest allemaal aan schulden en er nog schulden zijn.
ok hier komt het dus he, ik weet exact hoeveel schulden ze had en ik geloof haar totaal niet.
ik weet dat ze al dat geld opgemaakt heeft aan frulletjes en uit eten gaan enzo, zelfs haar rekeningen betaalt ze niet.
ik voel me zo in zak gezet, zij gaat mooi weer vieren met de minderjarige kinderen die nog thuis wonen en wij die zoveel moeite gegaan hebben op het einde van mijn vader zijn leven en hem alles gegeven hebben dat hij nog graag wou hebben blijven in de kou staan, dat zou ons vader niet gewild hebben maar er was geen testament, een huis is er niet.
de inboedel heeft ze op een kamping gezet want er kwam iemand alles thuis tellen zei ze.(voorbedachte rade maar toen viel mijne frank niet)

een paar maand geleden vroeg ze nog naar mijn exacte adres want ze zei dat ze iets moest invullen over papa, en ik zie haar ook in staat om in mijn naam papieren te tekenen.

zij zegt dat ik op niks recht heb, nu niet en nooit niet want er is niks.

ik ken mijn moeder en als het over geld gaat is het een wolvin, dan gaat ze over lijken.

wat kan ik doen, ik weet ook niet vanwaar zij allemaal iets krijgt en een notaris kan ik niet betalen om dat allemaal uit te zoeken.
als zij idd iets heeft getekend in mijn naam hoe kom ik daar achter? ik weet niet welke papieren dat ze invulde.

in de toekomst als ze nog eens financiele hulp nodig heeft blijft mijn zak ook toe zenne.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 jul 2010 11:06

“Art.378.§ 1.Onder voorbehoud van...is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410, § 1, 1° tot 6°...bepaalde handelingen te verrichten...Art.410.§ 1. De vrederechter moet...bijzondere machtiging verlenen om :...5° een nalatenschap...te verwerpen of te aanvaarden, wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘...met de minderjarige kinderen die nog thuis wonen...’ houdt in dat er boedelbeschrijving MOEST plaats hebben.

“Art.792.De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden, verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen; al verwerpen zij deze, toch blijven zij zuiver erfgenaam, zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Art.792 heeft betrekking op de gevallen van bedrog waarin een erfgenaam ten nadele van zijn medeërfgenamen de gelijkheid van de verdeling tracht te verbreken. Dit bedrog kan reeds voor het openvallen van de nalatenschap zijn gepleegd. De erfgenaam die goederen van de nalatenschap heeft weggemaakt of verborgen heeft gehouden kan de sanctie van art.792 slechts ontlopen indien hij uiterlijk vóór het afsluiten van de boedelbeschrijving op zijn leugenachtige verklaring is teruggekomen‘(Cass. 23 mei 1991,R.W. 1991-92,635,J.T. 1991,716).

‘de inboedel heeft ze op een kamping gezet want er kwam iemand alles thuis tellen’ is zulk bedrog.

Ik ga ervan uit dat uw ouders gehuwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en testament en dat hun hele vermogen gemeenschappelijk was.

Bij vaders overlijden geldt dan : De langstlevende behoudt haar helft van de ontbonden huwelijksgemeenschap in volle eigendom en “Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.) terwijl de kinderen er in gelijke mate de blote eigendom van erven.

De successieaangifte op basis van de boedelbeschrijving behoort u mede te ondertekenen. Werd dit verzuimd dan kan u steeds kopie vragen aan de ontvanger van de Registratie.

De gelden die u in blote eigendom erfde kan u best op een geblokkeerde rekening doen plaatsen,waarvan moeder de intresten krijgt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

vasoramasa
Topic Starter

#3 , 04 jul 2010 15:27

"De gelden die u in blote eigendom erfde kan u best op een geblokkeerde rekening doen plaatsen,waarvan moeder de intresten krijgt."

als zij weigerd om toe te geven dat er iets was, of als ze alles al heeft opgedaan, wat moet ik dan doen?

kan ik haar bankafschriften laten opvragen als bewijzen dat ze vanalles heeft ontvangen waar ze van zweeg?

zij betaalde nooit de rekeningen waardoor ze nu al die schulden heeft.
nu betaald ze die nog niet alhoewel ze het gemakkelijk had gekunnen, wat als resultaat geeft dat als zij sterft wij met al haar schulden blijven zitten.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 jul 2010 20:55

Als een ouder schulden maakt kun je daar als kind niets aan doen.
Wanneer jullie erven en er zijn netto-schulden dan moet u de erfenis verwerpen. Enkel op die wijze zijn jullie dan niet meer aansprakelijk voor de schulden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”