nalatenschap

maartje
Topic Starter

nalatenschap

#1 , 08 okt 2006 20:43

mijn vader is al een paar jaar gestorven, ik heb een papier aan gevraagt waar alles op stond roerend en onroerend goed de kosten van begrafenis en anderekosten,dit papier heb ikondertekend en terug gestuurd dus is eis niks van roerend en onroeend goed , maar een half jaar later koop mijn moeder een nieuwe auto, daar ik toen had op gevraagt wat er was ( dus zeker geen geld voor eenneiuwe auto) maar de erfenis van mijn groovader was geen spoor te merken; papier voor de bank dat ze grote bedragen kon afhalen heb ik niet onder tekend, nu komt moeder op ttttttde proppen ze wilt een soort onder handeling doen met de bank, de bank het huis verkopen zegt ze en dat zij dan maandelijks geld ontvangt ( ze kan geen cent in handen houden) kan dit zo maar zonder toezeggenschap van kinderen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TAS

#2 , 09 okt 2006 15:08

Zolang uw ouders leefden was u grootvaders erfgenaam niet.

?Art.745?Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij vaders overlijden (mede)erfde u dus diens nalatenschap in blote eigendom.

?Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig...?(B.W.).

maartje
Topic Starter

#3 , 09 okt 2006 18:22

het is mijn grootvader niet maar wel mijn vader die al paar jaartjes dood is, men moeder wil een soort lijferente doen op huis, ze zou dan iedere maand een bepaald bedrag uitgekeerd krijgen( tis haar om te doen dat alles weg en op is als ze sterft) kan dit zomaar of moet ze hanttekenig hebben van kinderen

Reclame

wanton

#4 , 09 okt 2006 18:59

Het hangt ervan af van wie het huis indertijd was : van de beide ouders of niet. Waren de ouders getrouwd met huwelijkscontract en stond daar een bepaling van verdeling in?
Ik durf veronderstellen dat de woning van beide ouders was en dat bij het overlijden het wettelijk stelsel van toepassing was. Dit is toch nog altijd de meest voorkomende situatie. Dat heeft voor gevolg dat de kinderen blote eigenaar zijn van de helft , nl. vaders deel, van de woning. Dit wil zeggen dat moeder de woning op geen enkele wijze kan verkopen ( al dan niet op lijfrente) zonder akkoord en zelfs schadeloosstelling van de kinderen.
Raadpleeg uw notaris voor de juiste stand van zaken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”