Betwisting testament

webmaster
Topic Starter
Beheerder

Betwisting testament

#1 , 23 okt 2006 21:35

Afzender gaf toestemming voor het plaatsen van volgend bericht:

Mijn vrouw haar tante is al meer dan ??n jaar overleden.

Deze vrouw heeft het grootste deel van haar erfenis aan mijn schoonmoeder gegeven via een testament.

Ondertussen is mijn schoonmoeder ook overleden.

De neven en nicht van mijn vrouw gaan niet akkoord met het testament die hun tante gemaakt heeft . Door deze betwisting ligt gans deze zaak stil en weten mijn vrouw en haar zus niet hoe het nu verder moet.

Mijn vraag is hoelang kan men een erfenis tegen houden en wat kunnen de twee dochters hier tegen beginnen?

Bij voorbaat dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TAS

#2 , 25 okt 2006 18:40

Ik ga ervan uit dat uw vrouws tante geen kinderen en geen echtgenoot had.In dat geval zijn er geen reservataire erfgenamen en was uw vrouws tante volkomen vrij te schenken aan wie ze wilde.

Ik ga ervan uit dat het testament van uw vrouws tante eigenhandig was.In dat geval geldt: ?Art.901.Om...een testament te kunnen maken,moet men gezond van geest zijn.Art.970.Het eigenhandig testament is niet geldig indien het niet geheel met de hand van de erflater geschreven,gedagtekend en ondertekend is...? (B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Neven en nicht kunnen voor de rechtbank aanvoeren dat hieraan niet voldaan was.In dat geval dient de uitvoering van het testament te wachten op het vonnis van de rechtbank.

Delespierre Eddy

#3 , 02 nov 2006 17:41

Het testament was inderdaad eigenhandig geschreven, maar de neven en de nicht beweren nu dat
deze tante ook een belangrijke som geld had over dit gegeven weten mijn vrouw en haar zus niks.
Kan men zomaar beweren dat een overleden persoon geld had, en dat deze dan zou geschonken zijn aan mijn schoonmoeder zonder daar een bewijs van te hebben?
Mijn vrouw en haar zus vinden nergens bewijzen terug van deze schenking.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”