wat met een ontvangen schenking bij echtscheiding ?

leeuwke
Topic Starter

wat met een ontvangen schenking bij echtscheiding ?

#1 , 11 sep 2010 10:50

Enkele jaren geleden werd mij door mijn moeder een eigendom met woning erop geschonken bij notariële akte.
Ondertussen heb ik samen met mijn echtgenote de bestaande woning verbouwd en hebben we er onze intrek genomen. Maar stel nu dat het tot een scheiding komt, hoe zit het dan met het eigendomsrecht ? We zijn niet getrouwd met een huwelijkscontract.
Blijft de schenking dan sowieso mijn eigendom ? Maar wat met het feit dat de woning ondertussen verbouwd is en dus een aanzienlijke meerwaarde heeft gekregen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2010 11:07

- de woning blijft uw eigendom
- met gemeenschapsgelden werden werken uitgevoerd. U moet deze gemeenschapsgelden terugbetalen aan de gemeenschap (of dus de helft ervan aan uw echtgenote). Dit bedrag kan geherwaardeerd worden. Er wordt rekening gehouden met de waardevermeerdering van het onroerend goed.

PaulMSK

#3 , 18 nov 2014 13:40

Ik heb mbt dit onderwerp nog enkele vragen, rekening houdende met onderstaande:
- van mijn moeder heb ik een woning geschonken gekregen bij notariële akte. Dit gebeurde tijdens mijn huwelijk (wettelijk stelsel) doch ik ben volle eigenaar ervan.
- we hebben samen een hypotheek op deze schenking genomen om mijn zussen uit te kopen.
- ik heb met aan mij geschonken gelden een extra deel aan mijn zussen gegeven.
- we hebben samen een bijkomende verbouwingshypotheek genomen en de woning verbouwd.
- ik heb met aan mij geschonken gelden extra kosten - de verbouwingshypotheek bleek ontoereikend - vergoed aan het onroerend goed.

Mijn partner verlaat mij 10 jaar na de feiten en wij bemiddelen nu samen om tot een EOT te komen.

Ik wens mijn woning te behouden. Mijn partner stelt/eist nu dat ik, om beide hypotheken te kunnen overnemen (ik heb de toestemming nodig vanwege mijn partner), de helft van de reeds afbetaalde bedragen terug dien te geven.

mijn vragen:
- kan mijn partner bovenstaande eisen? Mijn bedenking hierbij is dat dit zou betekenen dat mijn partner in wezen 10 jaar gratis gewoond heeft.
- wat kan ikzelf doen om de opgeëiste bedragen te verminderen?

bijkomende vraag:
- wat met geschonken bedragen die elkeen van ons gebruikt heeft om roerende goederen, reizen, kledij, etc , mee aan te schaffen?

Ik hoop van harte dat jullie kennis en kunde mij wijzer maakt.

PaulMSK

Reclame

wanton

#4 , 18 nov 2014 14:16

oor de kosten die zij mee heeft gedragen, via de hypotheek, om uw persoon lijk vermogen te behouden of verbeteren, ontstaat een schuld van uw vermogen aan de gemeenschap. Bij de scheiding moet die schuld vereffend worden. Dat betekent idd dat u de helft van die kosten, in principe, aan haar dient te vergoeden. U kan altijd tegenargumenten en verminderingen aanbrengen.
Indien gelden uit schenkingen, die tot het eigen vermogen behoren, gebruikt worden om andere goederen voor het eigen vermogen te bekomen, is er geen compensatie nodig. Kledij, reizen, eventueel een auto behoren alzo ook tot het eigen vermogen van de betrokken partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

PaulMSK

#5 , 18 nov 2014 15:04

Beste Wanton, duidelijk, dank je wel!

wat zijn mogelijke tegenargumenten en/of verminderingen die, indien nodig, ook door een rechter bij uitspraak, aanvaard worden?

Welke situatie ontstaat er indien ik weiger akkoord te gaan met beide eisen van mijn partner?

kunnen wij het EOT accorderen en neerleggen zonder er reeds een akkoord is omtrent de woning en de eisen van mijn partner? Hoe gaat dit in zijn werk?

Wederom dank bij voorbaat!

PaulMSK

#6 , 18 nov 2014 15:44

bijkomend op bovenstaande vraagstellingen:

Wat kan mijn partner geldelijk opeisen indien ik besluit de woning te verkopen en de huidige schattingswaarde van de woning is lager dan de som van beide hypotheken (-/- de beide reeds afbetaalde bedragen...?!), mijn schenkingsdeel woning en mijn geldelijke schenkingen tbv zussen en onroerend goed in de woning?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”