#3 , 27 okt 2006 11:26
Wanneer ik hoor dat moeder denkt te hebben : 1/2 + 1/5, doet dit mij denken aan vroeger = de helft plus een kindsdeel. Om maar te zeggen dat dit niet meer van toepassing is. Normaal behoudt moeder haar helft en krijgt zij het vruchtgebruik op de andere helft , waarvan de kinderen de naakte eigendom in onverdeeldheid hebben. Hoe groot de waarde van het vruchtgebruik is , hangt af van haar leeftijd. Bij verkoop is het best dat de sommen wordt uitgekeerd volgens die verdeling ,waarbij nog verschillende mogelijkheden zijn. Moeder kan het vruchtgebruik ineens laten uitkeren (volgens tabel Schryvers vb.) ; zij kan afstand doen van het vruchtgebruik of men kan (alle banken doen zoiets) de naakte eigendom op naam van de kinderen plaatsen en moeder het vruchtgebruik laten uitkeren. In dit laatste geval hebben de kinderen wel niet de mogelijkheid het geld te gebruiken.
Verder wil ik toch waarschuwen dat bij verkoop van een onroerend goed minder dan drie jaar voor het overlijden de opbrengst verondersteld wordt aanwezig te zijn in de nalatenschap. Men kan wel onkosten rusthuis/serviceflats in mindering brengen , evenals andere aankopen en vb. ziektekosten.