Verkoop huis erfdeel

Chantal
Topic Starter

Verkoop huis erfdeel

#1 , 26 okt 2006 18:01

Mijn moeder is weduwe en heeft een eigendom, binnenkort verhuist ze naar een service-flat en wil ze overgaan tot verkoop van de ouderlijke woning. Alle 4 kinderen zijn akkoord tot verkoop. Ze zou graag weten hoe de verdeling zal gaan van de verkoop van het onroerend goed. Ze denkt 1/2 + 1/5 voor haar, 4/5 voor de kinderen. Is dat zo? Wordt dit dan ook aan haar en de kinderen uitbetaald bij het verlenen van de notariele akte?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 26 okt 2006 19:18

INDIEN moeder 'medeeigenaar' was van de woning heeft ze (vermoedelijk) recht op de helft...De langstlevende echtgenoot krijgt het vruchtgebruik over de hele erfenis...Moeder KAN het vruchtgebruik laten omzetten...1/2 + 1/5 is dus perfect mogelijk.

Hoe de verhoudingen juist liggen, kan U laten berekenen door een notaris.
Hier hebben we 'te weinig' gegevens om dit voor U te doen!

wanton

#3 , 27 okt 2006 11:26

Wanneer ik hoor dat moeder denkt te hebben : 1/2 + 1/5, doet dit mij denken aan vroeger = de helft plus een kindsdeel. Om maar te zeggen dat dit niet meer van toepassing is. Normaal behoudt moeder haar helft en krijgt zij het vruchtgebruik op de andere helft , waarvan de kinderen de naakte eigendom in onverdeeldheid hebben. Hoe groot de waarde van het vruchtgebruik is , hangt af van haar leeftijd. Bij verkoop is het best dat de sommen wordt uitgekeerd volgens die verdeling ,waarbij nog verschillende mogelijkheden zijn. Moeder kan het vruchtgebruik ineens laten uitkeren (volgens tabel Schryvers vb.) ; zij kan afstand doen van het vruchtgebruik of men kan (alle banken doen zoiets) de naakte eigendom op naam van de kinderen plaatsen en moeder het vruchtgebruik laten uitkeren. In dit laatste geval hebben de kinderen wel niet de mogelijkheid het geld te gebruiken.
Verder wil ik toch waarschuwen dat bij verkoop van een onroerend goed minder dan drie jaar voor het overlijden de opbrengst verondersteld wordt aanwezig te zijn in de nalatenschap. Men kan wel onkosten rusthuis/serviceflats in mindering brengen , evenals andere aankopen en vb. ziektekosten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”