Wet Valkeniers

Tom49
Topic Starter

Wet Valkeniers

#1 , 03 nov 2010 14:12

Beste,

Mijn vader is een tiental jaar geleden hertrouwd (met scheiding van goederen). Als mijn vader zou komen te overlijden krijgt mijn stiefmoeder het vruchtgebruik op hun woonst. Maar krijgt zij ook het vruchtgebruik van opbrengstwoningen?

Nu had ik hierover gelezen dat de wet Valkeniers mij hiertegen zou kunnen beschermen? Maar moet er dan een nieuw huwelijkscontract worden opgesteld? (maw moet mijn stiefmoeder dit ook ondertekenen?)

Ik zit namelijk met het probleem dat ik een zeer slechte relatie heb met mijn stiefmoeder, en ik schrik heb dat als mijn vader komt de sterven ik ongelooflijk veel successierechten moet betalen en niets van de erfenis zal zien zolang mijn stiefmoeder nog leeft. (maar wel al de woningen moet onderhouden, wat onmogelijk kan betalen trouwens)

Graag goede raad :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 nov 2010 14:24

bespreek met je vader de mogelijkheid dat hij de Wet Valkeniers laat toepassen op zijn erfenis; Dat kan met een kleine wijzigingsakte aan het huwelijkscontract toegevoegd worden. Immers: bij overlijden zal zijn echtgenote uiteraard het vruchtgebruik van de gezinswoning heben (daar kan je niets aan veranderen) maar via de wet Valkeniers kan voorkomen worden dat ze ook vruchtgebruik zal krijgen van andere bezittingen (spaarrekeningen en goederen).
en inderdaad: successierechten moeten betalen op iets waar emand anders het genot van heeft is in dit geval zeer vervelend. Deze aanpassing mbt zijn vermogen kan uw vader zelf beslissen, zijn echtgenote moet het daar niet eens mee zijn (dat zal ze het overigens ook niet zijn...)

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 nov 2010 17:38

Er moet dan inderdaad een wijziging van huwelijkkontrakt gebeuren en zoals bij alle kontrakten moeten beide partijden akkoord gaan en ondertekenen.
Dus ook uw stiefmoeder.
Uw stiefmoeder zal het vruchtgebruik krijgen van alle bezittingen - roerende zowel als onroerende- van uw vader.
Vooral als uw stiefmoeder nog jong zou zijn is dit voor u een slechte zaak.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton

#4 , 03 nov 2010 19:42

Wanneer in een huwelijk één der partnersd kinderen heeft uit een vorige relatie , kan in een huwelijkscontract of wijziging de toepassing van de wet Valkeniers ingeschreven worden. Daar Komen de echtgenoten overeen - maar dit moet niet wederzijds- dat het vruchtgebruik volgens het wettelijk stelsel niet zal vererfd worden aan de echtgenoot/ote. Men kan dit niet doen voor de gezinswoning van het koppel , maar wel voor alle andere goederen of een deel daarvan. Als er meerdere andere woningen zijn kan dit principe misschien toegepast worden op de helft van die andere goederen.
Ook dit : het vruchtgebruik van een woning houdt ook in dat gezorgd wordt voor het onderhoud van de woning. Schilderen , behangen , herstellingen zijn ten laste van de vruchtgebruiker.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 05 nov 2010 10:18

Ik ga ervan uit dat uw vader naast de woonst ook opbrengstwoningen in ‘eigen vermogen’ bezit.

“Art.1388...De echtgenoten kunnen bij huwelijkscontract of bij wijzigingsakte, wanneer op dat tijdstip een van hen één of meer afstammelingen heeft die voortkomen uit een andere relatie van voor hun huwelijk...geheel of ten dele, zelfs zonder wederkerigheid, een regeling treffen over de rechten die de ene in de nalatenschap van de andere kan uitoefenen. Deze regeling doet geen afbreuk aan het recht van de ene, om bij testament of bij akte onder de levenden te beschikken ten gunste van de andere en kan in geen geval aan de langstlevende het recht van vruchtgebruik ontnemen van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de eerststervende het gezin tot voornaamste woning diende en van het daarin aanwezige huisraad, volgens de voorwaarden bepaald in artikel 915bis, §§ 2 tot 4.(=Wet Valkeniers)”(Burgerlijk Wetboek)

Uw vader en stiefmoeder kunnen dus ‘een regeling treffen over de rechten die de ene in de nalatenschap van de andere kan uitoefenen’ . Zulke regeling kan inhouden dat uw stiefmoeder geen rechten kan uitoefenen in de nalatenschap van uw vader,BEHALVE wat betreft het vruchtgebruik van de gezinswoning en huisraad.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Tom49
Topic Starter

#6 , 05 nov 2010 11:31

Bedankt voor de informatie.

Maar voor alle duidelijkheid. Hoeft mijn stiefmoeder haar akkoord te geven?

wanton

#7 , 05 nov 2010 13:21

Bij een wijziging huwelijkscontract moeten beide partners voor akkoord tekenen.
Toet-anch-Amon

eylis

#8 , 05 nov 2010 13:25

wel, ik meende echt van niet.
Als er geen huwelijkscontract is (bvb universeel stelsel) en men wil de wet valkeniers laten acteren kan dat wel (denk ik...)
Indien de ene partij de wet valkeniers wil laten toepassen op zijn persoonlijk bezit (opgepast uitgezonderd de gezinswoning en huisraad) mbt tot zijn kinderen, dat de andere partij (in dit geval je stiefmoeder dus) daar niet noodzakelijk akkoord mee moet zijn, maar ze moet wel op de hoogte zijn.
Ik dacht enkel als de ene partij ook het vruchtgebruik van de gezinswoning meteen wil laten omzetten (men berekent dan de waarde van dat vruchtgebruik en dat wordt meteen vereffend) naar het erfdeel van de kinderen, beide partners dat samen akkoord moeten zijn.
Iemand anders andere info?

wanton

#9 , 05 nov 2010 14:30

Art 1388 Burg wetb spreekt : ' de echtgenoten kunnen bij huwelijkscontract of wijzigingsakte....' = echtgenoten meervoud

Nu , het reservatair gedeelte van de echtgenoot/ote is het vruchtgebruik van de helft van de nalatenschap , waarin minstens begrepen is , zelfs als het meer is dan de helft , het vruchtgebruik van de gezinswoning met de aanwezige huisraad.
Deze bepaling kan eenzijdig genomen worden via testament. Ik vermeld het , maar weet niet of het veel verschil geeft met aanwezigheid van 'opbrengsthuizen'.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”