Mijn vriend en ik zijn bezig met de bouw van ons huis. Wij gingen hiervoor een lening aan op naam van ons beiden. Alles is 50/50 verdeeld wat betreft de grond, ons huis... Bij de notaris lieten wij een beding van aanwas opnemen in de akte.
Nu willen mijn schoonouders mijn vriend 25000 euro schenken die hij enkel en alleen mag aanwenden voor ons huis.
Ik ging ervanuit dat mijn vriend en ik die 25000 euro door de notaris moesten laten vastleggen als zijnde van hem (moesten we ooit uit elkaar gaan) en dat daarmee de kous af was.
Nu wist mijn vriend me te vertellen dat mijn schoonouders deze week bij de notaris zijn geweest hieromtrent (een andere notaris dan de onze). Mijn vriend deed me een wazige uitleg en wist me te vertellen dat ik nog papieren ga krijgen die ik moet tekenen. Nu moet ik erbij vertellen dat ik allesbehalve een goede verstandhouding heb met mijn schoonouders en eerlijk gezegd vertrouw ik het zaakje niet. Nu ben ik er wel 100% zeker van dat mijn vriend me niet zou willen belazeren maar hij is enorm goedgelovig wat zijn ouders betreft.
Waarom moet ik in godsnaam iets tekenen als zij mijn vriend een schenking doen?
Waarom kan alles niet vastgelegd worden bij onze notaris? Ik bedoel dan: voor mijn part mogen mijn schoonouders de schenking doen langs hun notaris maar waarom kunnen mijn vriend en ik dan niet gewoon bij onze notaris laten opnemen dat mijn vriend 25000 euro meer heeft ingebracht dan ik? En dan ben ik zeker bereid dit te tekenen.
Nu ben ik wel van plan om, zodra ik die "papieren" in handen heb eens langs te gaan bij onze notaris of eventueel bij een advocaat. Maar hopelijk kan mij iemand hieromtrent al wat duidelijkheid scheppen en enige raad geven?
Alvast bedankt!