kinderopvang

carassius
Topic Starter

kinderopvang

#1 , 20 dec 2010 09:45

Mijn ouders hebben de 3 kinderen van mijn oudste broer opgevangen vanaf hun geboorte tot +/- hun 15 jaar gedurende een ganse week. Er is nooit enige vergoeding hiervoor betaald. Integendeel mijn ouders betaalden vaak kleding en dokterskosten. Er is destijds gezegd door mijn oudste broer dat hij een vergoeding ter compensatie zou betalen omdat wij onze kinderen naar een kinderdagverblijf moesten brengen. Maar later heeft hij altijd volgehouden dat hij dat nooit heeft gezegd.
De vraag is nu of die kinderopvang kan beschouwd worden als een voorschot op de erfenis, schenking of iets dergelijks. Mijn vader is vorig jaar overleden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 20 dec 2010 10:02

Helaas, er is niets aan te doen. Zelfs al deden uw ouders dat totaal gratis voor het ene kind en niets voor de andere kinderen. Dan heeft u niets te vehalen bij overlijden.
Bij leven doen uw ouders wat ze willen, dat is hun recht. Dat uw broer beloofde iets te betalen is niet verifieerbaar. Trouwens hoe zou je kunnen nagaan dat hij niets betaald heeft? Dan nog kan hij zeggen dat hij dat gedaan heeft, wekelijks, dagelijks. Dat kan niet objectief nagetrokken worden.
Mondelinge overeenkomst....

Creatief

#3 , 20 dec 2010 10:54

Inderdaad, zoals Eylis zegt "er is niets aan te doen". We hebben hetzelfde aan de hand. Ouders die diensten leveren aan de kinderen door o.a. kinderoppas, huis helpen metsen, ... worden niet in rekening gebracht, zelfs niet bij het openvallen van een nalatenschap. Omgekeerd telt hetzelfde: de diensten die kinderen aan ouders verlenen, worden verondersteld gratis te zijn. Ook met deze diensten worrdt er geen rekening gehouden wanneer later bijvoorbeeld een nalatenschap openvalt.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”