uit onverdeeldheid tegen welke prijs?

egeltje
Topic Starter

uit onverdeeldheid tegen welke prijs?

#1 , 16 nov 2006 23:54

Mijn vriend heeft een kind uit een vorige relatie. Nu stel ik mij de volgende vraag:
stel dat ik met mijn vriend een huis koop, ieders de helft. stel dat wij 2 kinderen hebben.
Ik veronderstel dat, wanneer mijn vriend overlijdt, het kind uit zijn 1ste relatie 1/6 van de naakte eigendom van ons huis erft (zijnde 1/3 per kind van de helft van de woning)
Ik meen mij te herinneren dat niemand verplicht kan worden om in onverdeeldheid te blijven. Kan zijn 1ste kind een onredelijke prijs vragen voor zijn aandeel in de naakte eigendom (hij zou immers kunnen vragen wat hij wil wetende dat ik een openbare verkoop wil vermijden)?
Is het zo dat zijn 1ste kind een openbare verkoop kan vorderen om zo uit de onverdeeldheid te komen?
Zijn er manieren om dit te vermijden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 17 nov 2006 14:55

wanton

#3 , 17 nov 2006 17:06

U spreekt dat zijn kind een deel in de naakte ( offici?le term = blote) eigendom heeft. Zolang jullie geen maatregelen nemen heeft hij een deel in VOLLE eigendom. Daar kan hij altijd onderuit. Als jullie trouwen , bekomt de langstlevende echtgenoot automatisch het vruchtgebruik op de ganse gezinswoning. Of jullie trouwen niet en zetten dergelijke bepaling in een wederzijds testament. In dergelijke situatie kan de bezitter van de blote eigendom de omzetting niet afdwingen!!!!!!!!!!!

Reclame

j.demoor

#4 , 19 nov 2006 15:59

?Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...Art.827.Indien de goederen niet gevoeglijk verdeeld kunnen worden,kan iedere deelgenoot de openbare verkoping ervan vorderen.Indien echter alle partijen meerderjarig zijn kunnen zij overeenkomen dat de veiling gedaan wordt voor een notaris,die zij met onderling goedvinden aanwijzen.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Zie art.1686-1688 B.W. inzake veiling.

Inzake uithuiszetting zie vooraf de getroffen voorlopige maatregelen en/of de overeenkomst E.O.T.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”