Bewijzen eigen vermogen in geval van scheiding/overlijden

klimmertje
Topic Starter

Bewijzen eigen vermogen in geval van scheiding/overlijden

#1 , 18 jan 2011 09:18

Beste,

Kunnen jullie me vertellen of volgende redenering een correcte redenering is:

Een man en een vrouw huwen in het wettelijk stelsel (zonder huwelijkscontract) en hebben volgende verdeling van vermogens op dag van het huwelijk:
eigen vermogen man: spaarrekening met 60000 euro
eigen vermogen vrouw: spaarrekening met 20000 euro
gemeenschappelijk vermogen : niets

Een 6tal maand na het huwelijk besluiten de man en vrouw om samen een bouwgrond aan te kopen van 90000 euro op basis van het vermogens op die dag
eigen vermogen man: spaarrekening voor huwelijk van 60000 euro
eigen vermogen vrouw: spaarrekening voor huwelijk van 20000 euro
gemeenschappelijk vermogen: spaarrekening van na huwelijk (lonen verkregen tijdens huwelijk): 10000 euro

Gesteld dat dit de situatie is wat zijn dan de gevolgen van onderstaande opties bij overlijden en bij een scheiding:
1/ Indien men het eigen vermogen bij het voltrekken van het huwelijk bewijst aan de hand van de rekeninguittreksels van beider spaarrekeningen?
2/ Indien men het eigen vermogen bij het voltrekken van het huwelijk bewijst aan de hand van opname in de huwelijksovereenkomst (gesteld dat deze dan opgemaakt wordt)?
3/ Indien men de inbreng van het eigen vermogen laat schrijven in de notariële koopakte van de bouwgrond?

Noot: Eigenlijk is de vraag: Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat de bewijslast geldt bij een echtscheiding en niet bij een overlijden? of kan men zo redeneren: Indien het tot een echtscheiding komt berekend met het totale vermogen en zal er een verdeling gebeuren op basis van de eigen vermogen op dag van huwelijk aan de hand van de rekeninguittreksels en bij overlijden zijn die rekeninguittreksels niet meer beschikbaar en komt het de langstlevende toe (met toepassing van erfregels bij bestaan kinderen)

Vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 jan 2011 13:07

Beste ,

wanneer er één of meer kinderen zijn , wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen de verschillende vermogens en wordt alles aanzien als gemeenschap , zeker de gelden. Enkel vb. een geërfd onroerend goed is dan eventueel nog eigen vermogen.
Wanneer er geen kinderen zijn , is het al moeilijker. De Registratie beschikt zelf over informatie ivm het bestaan van eigen vermogen zoals giften en erfenissen. De overlevende echtgenoot kan beweren dat er verder geen eigen vermogen is door idd de uittreksels te doen verdwijnen , maar u moet rekening houden met de schoonfamilie die ook één en ander kunnen (laten) opzoeken als betrokken partij.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

klimmertje
Topic Starter

#3 , 18 jan 2011 13:48

Beste,

Is er dan geen wettelijke regeling omtrent bankgeheim?
Ik bedoel hiermee of mijn ouders effectief dan mijn stand van rekeningen op dag van huwelijk kunnen laten natrekken? (indien ik dan degene ben die eerst te overlijden komt, bij geen kinderen)

In ieder geval al superbedankt voor de uitleg en raad.

Reclame

Creatief

#4 , 18 jan 2011 14:28

Beste ,

wanneer er één of meer kinderen zijn , wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen de verschillende vermogens en wordt alles aanzien als gemeenschap , zeker de gelden. Enkel vb. een geërfd onroerend goed is dan eventueel nog eigen vermogen.
Wanneer er geen kinderen zijn , is het al moeilijker. De Registratie beschikt zelf over informatie ivm het bestaan van eigen vermogen zoals giften en erfenissen. De overlevende echtgenoot kan beweren dat er verder geen eigen vermogen is door idd de uittreksels te doen verdwijnen , maar u moet rekening houden met de schoonfamilie die ook één en ander kunnen (laten) opzoeken als betrokken partij.
Dus als ik je goed begrijp, Wanton, indien ik sterf (wettelijk stelsel met kinderen), dan zouden al die kasbons aan toonder alle effecten, e.d., die ik ooit met nieuwjaar heb gekregen tot het gemeenschappelijk vermogen behoren?
Laatst gewijzigd door Creatief op 18 jan 2011 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 jan 2011 17:16

@Creatief: Per definitie zal dat gelden voor de effecten aan toonder die je van hand tot hand zijn toegeschoven aangezien er geen naam op staat.
Voor de rest moet ik Wanton bevestigen op grond van enkele successieaangiften die ik zelf heb gedaan:

1. gehuwd koppel met kinderen zonder huwelijkscontract: alle roerende bezittingen op één hoop gegooid en daar de helft van belast met successierechten
2. gehuwd koppel met zuivere scheiding van goederen met kinderen: alles wat op naam van de overledene staat op dag van overlijden + aandeel van overledene in mogelijk onverdeeldheden, wordt in de successie belast (zelfs indien de overledene nooit inkomsten heeft genoten, geen bezittingen had van voor huwelijk en nooit zelf heeft geërfd). Fiscus kijkt gewoon naar de naam van de titularis van de bankrekeningen, enz. en belasten daarop.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#6 , 18 jan 2011 20:51

Dus, ik ben hier 100 x de dupe van geweest, zelfs bij de nalatenschap van vader zijn er gelden onder de tafel doorgeschoven. Dat gaat dus allemaal naar het gemeenschappelijk vermogen. Ik vind deze regeling totaal oneerlijk! Hetgeen ik ook heb gekregen van mijn ouders of hetgeen mijn partner heeft gekregen hebben we meer dan 20 jaar bijgehouden in verzamelstaat ... eerst schriftelijk, nadien in Lotus en zo overgebracht naar Excel. Dit deden we ook voor de kinderen en het gemeenschappelijk vermogen.
Geld, waarvan we zwart op wit kunnen bewijzen dat ze geschonken zijn geweest of uit een nalatenschap komen, tellen dus hopelijk wel mee!?!

wanton

#7 , 18 jan 2011 22:57

Beste,

Is er dan geen wettelijke regeling omtrent bankgeheim?
Ik bedoel hiermee of mijn ouders effectief dan mijn stand van rekeningen op dag van huwelijk kunnen laten natrekken? (indien ik dan degene ben die eerst te overlijden komt, bij geen kinderen)

In ieder geval al superbedankt voor de uitleg en raad.
De ouders hebben als (mogelijke) erfgenaam het recht om één en ander te laten nazien om hun erfenis veilig te stellen of te bekomen.
Toet-anch-Amon

wanton

#8 , 18 jan 2011 23:04

Dus als ik je goed begrijp, Wanton, indien ik sterf (wettelijk stelsel met kinderen), dan zouden al die kasbons aan toonder alle effecten, e.d., die ik ooit met nieuwjaar heb gekregen tot het gemeenschappelijk vermogen behoren?
0

Neen Creatief , dat kan maar hoeft niet. Roerende waarden als geld en effecten kunnen vrij simpel , in het wettelijk stelsel met kinderen in het huwelijk , gemeenschappeelijk gemaakt worden. Zonder veel poespas , simpel door één en ander op een rekening op beide namen te zetten. Zonder tegenbericht wordt idd in dat geval alle roerende goederen als gemeenschappelijk behandeld door de Registratie , bij overlijden.

Indien U echter wenst dat hetgeen u geschonken kreeg of geërfd hebt tot uw eigen vermogen blijft behoren , kan dat zo evenzeer geregeld worden. Mits uzelf alleen de titularis blijft. U moet eens voor uzelf uitmaken wat het voordeligst is , voor de kinderen en betreffende successierechten.
Toet-anch-Amon

wanton

#9 , 18 jan 2011 23:10

Dus, ik ben hier 100 x de dupe van geweest, zelfs bij de nalatenschap van vader zijn er gelden onder de tafel doorgeschoven. Dat gaat dus allemaal naar het gemeenschappelijk vermogen. Ik vind deze regeling totaal oneerlijk! Hetgeen ik ook heb gekregen van mijn ouders of hetgeen mijn partner heeft gekregen hebben we meer dan 20 jaar bijgehouden in verzamelstaat ... eerst schriftelijk, nadien in Lotus en zo overgebracht naar Excel. Dit deden we ook voor de kinderen en het gemeenschappelijk vermogen.
Geld, waarvan we zwart op wit kunnen bewijzen dat ze geschonken zijn geweest of uit een nalatenschap komen, tellen dus hopelijk wel mee!?!
Dat U één en ander goed bijgehouden heeft wat u officiëel geschonken werd of wat U geërfd heeft , is goed. Bij een eventuele echtscheiding - wat ik niet voor U hoop- is dat van belang , zodat ieder zijn deel terug kan bekomen. Voor uw nalatenschap idd is dat minder van belang. Bovendien , opdat iets tot het eigen vermogen behoort moet men de herkomst kunnen bewijzen. Voor gelden die bij een nalatenschap onder tafel werden geschoven , kan dat niet. Die gelden behoren dus steeds tot de gemeenschap. Dat is één van de redenen om zo iets niet meer te doen.
Toet-anch-Amon

Creatief

#10 , 19 jan 2011 15:29

Ik begrijp dit laatste, maar dit was mijn schuld niet en ook niet de schuld van mijn zus. Twintig jaar geleden kende ik de wetgeving hier niet van. Moeder en broers hebben ons toen zand in de oogjes gestrooid en wilden enkel te hoge SSR vermijden.
De aangifte van de SSR van de laatste ouder is een "beetje" nauwkeuriger gelopen, maar hier zitten we nog met achterhaalde gelden, die niet werden aangegeven, maar te voorschijn kwamen bij een bankonderzoek.
Schenkingen aan mijn kinderen staan wel "perfect" op papier.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”