testament in het buitenland

stevendeluide
Topic Starter

testament in het buitenland

#1 , 28 jan 2011 00:03

dag,

ik woon in spanje, en ben getrouwd met een braziliaanse vrouw, we hebben samen 1 zoon.
we willen nu een testament maken op de volgende manier.

indien mij iets overkomt gaat alles naar haar, indien haar iets overkomt alles naar mij.
indien ons samen iets overkomt alles naar onze zoon, en willen we mijn oudste zus als voogd, ook als haar en mijn ouders nog leven, wat nu nog het geval is
indien ons alle drie iets overkomt willen we alles verdelen onder de kinderen van mijn broers en zussen.
indien

nu de vragen:

1) kan dit met een testament? is dit wettelijk?
2) als belg moet mijn testament voldoen aan de belgische wet en haar testament aan de braziliaanse wet?

ik weet niet goed waar beginnen, hier in spanje weet niemand mij te antwoorden en alles wat ik te horen
krijg is dat ik moet zien dat wat we willen niet tegen de belgische braziliaanse wet is want andders zou het
testament ongeldig zijn.

bedankt

steven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jan 2011 00:19

Het recht dat op de erfenis van toepassing is datgene waar de overledene woont op het ogenblik van overlijden.
Bijgevolg moet een testament van een Belg voldoen aan de voorwaarden van dat land om zeker te zijn dt het volgens de wil van de overledene kan worden uitgevoerd.
Dus in feite zou u moeten weten waar u zal wonen op het ogenblik van overlijden om het testament overeenkomstig de aldaar geldende mogelijkheden op te stellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

stevendeluide
Topic Starter

#3 , 28 jan 2011 10:24

Ik zal in Spanje blijven.
Dus volgens u moet het dan aan de spaanse wet/erfrecht voldoen?

dank

Reclame

zenmac

#4 , 22 apr 2011 02:30

Uit ervaring heb ik geleerd dat men in Spanje zich niet teveel aantrekt van testamenten in een ander EU land. Zover is dat wel duidelijk geweest. Men beroept zich gewoon op het testament dat in Spanje opgemaakt is.
Bijvoorbeeld, u maakt vandaag een testament op in Spanje anno 2011, u maakt volgend jaar 2012 een testament op in Belgie (voor de zekerheid). Als uw belgisch testament melding maakt dat dit uw laatste wilsbeschikking is en u al uw vorige wilsbeschikkingen ongeldig maakt (wat in de meeste gevallen is) geldt dus enkel de LAATSTE wilsbeschikking.

Normaal moet de notaris in Spanje dus gaan checken in Belgie of u daar ook geen testament heeft. Tevens hetzelfde voor uw Braziliaanse vrouw, moet de spaanse notaris daar gaan checken of zij in haar land van oorsprong geen wilschbeschikking heeft die recenter is.

Enkel de laatste wilsbeschikking telt waar u deze ook heeft opgemaakt, maar er moet dan wel duidelijk een datum in vermeld staan en ook dat u ALLE VOORGAANDE testamenten nietig verklaart.

Maar zover ik weet trekt een spaanse notaris zich daar niks van aan als daar geen melding van gemaakt wordt. Nochtans zou deze dat wel verplicht zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”