Besten,
Ik heb enkele vragen aangaande een verkoop van een woonhuis ingevolge een erfenis. Mijn moeder is begunstigde van een deel van de nalatenschap van mijn grootmoeder.
1. De definitieve toewijzing heeft plaatsgevonden, maar de koper betwist nu nog de aanwezigheid van bepaalde zaken in het onroerend goed. Deze zaken waren reeds verwijderd uit het pand toen de koper kwam bezichtigen. Hij vraagt de notaris om dezen op kosten van de verkopers te vervangen. Kan de notaris de verkoper wettelijk verplichten deze zaken te vervangen?
2. De notaris wil nu ook een nieuw architectplan van de woning laten opmaken op kosten van de verkoper. Dit is ter sprake gekomen in de besprekingen tussen verkoper en notaris voorafgaande aan de verkoop, omdat het plan sterk verouderd is (circa 60j oud) maar er werd nooit een akkoord gegeven. Kan de notaris de verkoper verplichten de kosten hiervoor te dragen?
3. Welke kosten kan de notaris aan de verkoper aanrekenen voor zijn diensten? Verkoopovereenkomst vermeldt dat het % van de koper registratierechten, het ereloon, de aktekosten en het globaal pakket voor publiciteitskosten voor rekening neemt, dus ik acht dat de meeste kosten gedekt zouden moeten zijn.
4. Binnen welke termijn dient de notaris de verkoopsom over te maken aan de verkopers? De intrestopbrengsten zijn toch voor rekening van de verkoper.
5. Fiscaal: Het vruchtgebruik van de woning ging circa 10j geleden naar mijn grootmoeder, het naakte eigendom naar de kinderen. Op dat ogenblik werd de woning geschat en de belastingen betaald. Ingevolge een herschatting binnen 2j werd de waarde herbepaald en werden bijbetalingen uitgevoerd.
Welke belastingen dienen op deze erfenis nog betaald te worden? Wordt de meerwaarde (effectieve verkoopprijs - vroegere schatting) belast bij de verkoper, of wordt deze bij de koper belast? Worden de inkomsten van het vruchtgebruik belast?
De uitleg op het registratiekantoor was onsamenhangend en niet sluitend hieromtrent.
Indien er nuttige verwijzingen naar wetteksten, artikels, literatuur, internet gemaakt kunnen worden, zou ik dit ten zeerste op prijs stellen, daar dezen belangrijk kunnen zijn ter ondersteuning van de argumentatie.
Alvast bedankt