Erfenis : notaris - successierechten

Nomo
Topic Starter

Erfenis : notaris - successierechten

#1 , 27 nov 2006 09:49

Besten,

Ik heb enkele vragen aangaande een verkoop van een woonhuis ingevolge een erfenis. Mijn moeder is begunstigde van een deel van de nalatenschap van mijn grootmoeder.

1. De definitieve toewijzing heeft plaatsgevonden, maar de koper betwist nu nog de aanwezigheid van bepaalde zaken in het onroerend goed. Deze zaken waren reeds verwijderd uit het pand toen de koper kwam bezichtigen. Hij vraagt de notaris om dezen op kosten van de verkopers te vervangen. Kan de notaris de verkoper wettelijk verplichten deze zaken te vervangen?

2. De notaris wil nu ook een nieuw architectplan van de woning laten opmaken op kosten van de verkoper. Dit is ter sprake gekomen in de besprekingen tussen verkoper en notaris voorafgaande aan de verkoop, omdat het plan sterk verouderd is (circa 60j oud) maar er werd nooit een akkoord gegeven. Kan de notaris de verkoper verplichten de kosten hiervoor te dragen?

3. Welke kosten kan de notaris aan de verkoper aanrekenen voor zijn diensten? Verkoopovereenkomst vermeldt dat het % van de koper registratierechten, het ereloon, de aktekosten en het globaal pakket voor publiciteitskosten voor rekening neemt, dus ik acht dat de meeste kosten gedekt zouden moeten zijn.

4. Binnen welke termijn dient de notaris de verkoopsom over te maken aan de verkopers? De intrestopbrengsten zijn toch voor rekening van de verkoper.

5. Fiscaal: Het vruchtgebruik van de woning ging circa 10j geleden naar mijn grootmoeder, het naakte eigendom naar de kinderen. Op dat ogenblik werd de woning geschat en de belastingen betaald. Ingevolge een herschatting binnen 2j werd de waarde herbepaald en werden bijbetalingen uitgevoerd.

Welke belastingen dienen op deze erfenis nog betaald te worden? Wordt de meerwaarde (effectieve verkoopprijs - vroegere schatting) belast bij de verkoper, of wordt deze bij de koper belast? Worden de inkomsten van het vruchtgebruik belast?

De uitleg op het registratiekantoor was onsamenhangend en niet sluitend hieromtrent.

Indien er nuttige verwijzingen naar wetteksten, artikels, literatuur, internet gemaakt kunnen worden, zou ik dit ten zeerste op prijs stellen, daar dezen belangrijk kunnen zijn ter ondersteuning van de argumentatie.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 nov 2006 10:28

1. ?Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
De koper verkrijgt dus niet de eigendom door en bij het ?bezichtigen?.
2. ?Art.137.? 1. De instrumenterende ambtenaar vermeldt in alle onderhandse en authentieke akten van verkoop of...:1? of er voor het onroerend goed een stedebouwkundige vergunning is uitgereikt;2? de meest recente stedebouwkundige bestemming van dit onroerend goed met de benamingen gebruikt in het plannenregister...?(Decr. Ruimtelijke Ordening 18 mei 1999).
Die bepaling omvat dus niet ?een nieuw architectplan van de woning?.Wie beweert dat dit wel overeengekomen is moet dit ook bewijzen.
3.De notaris kan aan de verkoper enkel aanrekenen wat bij overeenkomst niet ten laste van koper valt.
4. ?Art.34.De notaris mag een geldsom die hij voor rekening van een ander heeft ontvangen naar aanleiding van een akte of een verrichting van zijn ambt,niet langer bewaren dan drie maanden te rekenen van de dag waarop hij ze heeft ontvangen.Indien de ontvangen som v??r het verstrijken van die termijn haar bestemming niet heeft kunnen krijgen,moet zij voor rekening van de persoon aan wie zij verschuldigd is,onder een afzonderlijke rubriek gestort worden op een bijzondere rekening...?(Wet 16 maart 1803 inzake Notariaat).
5. U erft NU het vruchtgebruik.De belastbare waarde ervan wordt bepaald overeenkomstig art.21,V van het Wetboek Successierechten 31 maart 1936.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be
Voor fiscale akten ga ook naar http://www.fisconet.fgov.be/

Nomo
Topic Starter

#3 , 28 nov 2006 11:58

Hartelijk dank voor uw antwoord,

1. Tussen ?bezichtiging? en ?aankoop? werd niets meer verwijderd uit het huis. De koper heeft niet opgemerkt dat een bepaalde zaak ontbrak. De definitieve toewijzing werd ondertekend zonder enige vermelding van protest. Daarna is de koper met een factuur naar de notaris gegaan, waarmee hij een vervangend stuk had gekocht en eist dit bedrag van de verkopers. Gezien de verkoop definitief is, is mijn vraag of de koper dit zo maar kan eisen, of dat hij dient te bewijzen dat het ontbrekende stuk verdween in de periode na bezichtiging.

2. De notaris zal dus moeten aantonen dat hiermee ingestemd werd.

3. OK

4. De rente op de verkoopopbrengsten komt toch ten goede van de kopers en niet van de notaris.

5. OK

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”