erfenis en testament

enirak
Topic Starter

erfenis en testament

#1 , 23 mar 2011 11:20

Ik ben gehuwd volgens het wettelijk stelsel met een man die twee kinderen heeft uit een vroeger huwelijk, ikzelf heb geen kinderen. Met de kinderen van mijn man is er geen contact meer. Hoe kunnen we elkaar bevoordelen bij overlijden zowel op gebied van het geld op de rekeningen al dan niet afkomstig van erfenissen en op gebied van onze woning zonder dat later de kinderen uit zijn vorig huwelijk de volle partij in handen krijgen. We willen ze echt het allerminimum nalaten. We zouden een testament willen laten opstellen maar weten niet wat er wettelijk mag en niet mag. Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 mar 2011 18:25

Beste ,
zijn kinderen erven niet van U maar hij kan ze niet onterven. Bij uw overlijden erft uw man het vruchtgebruik op al uw tegoeden maaar het zijn uw familieleden ( broers, zussen , neven , nichten ,) die de blote eigendom erven. Indien U een testament zou maken ten gunste van uw man , en u overlijdt eerst , zijn het uiteindelijk toch zijn kinderen die alles zullen bekomen.
Uw man kan slechts 1/3 van zijn vermogen aan u geven , de rest is voor zijn kinderen, daar kan hij niet onderuit. U spreekt ook van ontvangen erfenissen , dat is en blijft behoren tot het eigen vermogen. Omdat u geen gezamenlijke kinderen heeft , wordt die splising behouden.
Ik raad u toch aan , met uw concrete situatie eens met een notaris of een successieplanner te gaan praten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#3 , 29 mar 2011 12:53

@ wanton: was er niet die sterfbedclausule waarbij één van de partners het volledige deel aan zijn echtgenoot of echtgenote kon overlaten, zonder dat de kinderen daar enig recht op hadden?

zie: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 05#p115205" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus in dit geval kan men dat niet uitvoeren omdat er geen gemeenschappelijke kinderen zijn?

Reclame

wanton

#4 , 29 mar 2011 13:51

De clausule 'langst leeft ,al heeft' of een sterfhuisclausule kan men idd niet toepassen als er niet-gemeenschappelijke kinderen zijn. Dit kan neerkomen op een feitelijke onterving van de kinderen van de eerst-overleden partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”