Hoi,
Mijn vader is onlangs overleden, ik ben een van de 2 kinderen uit het 2de huwelijk van men vader.
Pa is in het 2de huwelijk zelfstandig geworden en een zaak opgebouwd, die ik samen met men zus verder heb uitgebouwd en hier altijd in gewerkt hebben. Nadat we reeds 3 jaar zaakvoerder waren hebben wij dan ook de aandelen van de vennootschap ten bezwarende titel, deze zijn zo ook ingeschreven in het aandelenregister en zo ondertekend door men vader.
Mijn vader is nu overleden en nu komt de zoon uit het eerste huwelijk uiteraard om z'n erfdeel. Op zich geen probleem, doch deze vraagt om de waarde van de vennootschap toe te voegen of dat wij het bewijs leveren van hoe we deze verkregen hebben. Hier is geen document van opgemaakt buiten de inschrijving in het originele aandelenregister. wij hebben de aandelen verworven als verloning voor het werk dat we verricht hebben, dit is geen afdoend bewijs volgens de halfbroer en z'n notaris.
Klopt dat ? zo ja welke waard emoet dan in de massa komen, de waarde van toen we zaakvoerder waren of toen we de aandelen verworven hebben ? Komen deze überhaubt wel in de massa terecht, aangezien dit reeds 7 jaar geleden is ? en men pa is slechts 2 maand gestorven.
Hebben wij geen rechten om dit uit te sluiten ? De half broer had geen enkel contact, noch met ons, noch met men vader. nu komt hij uiteraard langs de kassa.
Verder heb ik een vraag betreffende de rest van de erfenis, mijn vader heeft het grootst mogelijk van z'n vermogen aan men moeder gelaten, zijnde 50% wat rechtstreeks naar haar gaat en zijnde 25% op de overige 50% procent. het resterende zal onder de kinderen worden verdeeld. Klopt dit ?
Er is ook de vraag gesteld voor een inventaris met eedaflegging. Ik ga ervan uit dat hij deze procedure wil starten om de nalatenschap aan te vechten. Enige suggesties ?