Schenking aan kinderen en kleinkinderen

Tingtong
Topic Starter

Schenking aan kinderen en kleinkinderen

#1 , 29 mar 2011 19:07

Beste,
Situatie : twee ouders in leven en verschillende eigendommen enz .
Twee zonen met een drie en de andere twee kinderen, de laatste 2 hebben geen contact meer.
Nu willen de ouders plots schenkingen doen aan de kleinkinderen.
Kan ik wat uitleg bekomen wat kan en niet kan.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 mar 2011 15:32

Grootouders kunnen schenkingen doen aan kleinkinderen. Maar , zonder akkoord van de kinderen , is dat slechts een beperkt gedeelte. Er zijn twee kinderen : in dat geval mogen de grootouders slechts vrij beschikken over 1/3 van hun vermogen. Dat mogen zij weggeven , via testament of schenkingen , aan wie ze willen. Indien de kinderen akkoord zijn - en desnoods is dat te noteren in de schenkingsakte- kunnen de grootouders alles weggeven. De kinderen kunnen zich verzetten en eisen dat zij hun rechtmatig deel , nl. minstens 1/3 van het totale vermogen , kunnen verkrijgen. Ik kan begrijpen dat de zonen slechts akkoord zouden gaan indien elke staak evenveel zou krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#3 , 01 apr 2011 21:45

Als grootouder zou ik er zefls voor opteren om al onmiddelijk de kleinkinderen te bedelen én zeker indien hun eigen kinderen er voldoende warmpjes inzitten. Zo kunnen grootouders een stapje overslaan voor de verschuldigde SSR.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”