Opdraaien voor kosten

MaVi
Topic Starter

Opdraaien voor kosten

#1 , 31 mar 2011 19:53

Situatieschets: mijn echtgenote en haar (half)broer zijn de rechtstreekse erfgenamen van hun grootmoeder.
Die grootmoeder haar echtgenoot en enig kind zijn reeds overleden.
Het enig kind van de grootmoeder was de adoptie vader van mijn echtgenote, haar broer is de biologische zoon van die adoptie vader.
Na de dood van haar adoptie vader werd mijn echtgenote door de grootouders buitengesloten uit hun leven, wegens dat ze "maar" geadopteerd werd.
Alle aandacht ging naar hun biologische kleinzoon (mijn echtgenote haar broer dus), die sinds dan diverse schenkingen ontving (uit de erfenis van de overleden adoptie vader) waarmee hij onder andere auto's en een appartement kocht.
Dat we aan deze "schenkingen" niks kunnen veranderen, daar zijn we al van op de hoogte.
Gezien de grootmoeder de 86 voorbij is, beginnen we ons zorgen te maken wat er zal gebeuren als ze komt te overlijden.
We vermoeden dat mijn echtgenote haar broer een volmacht heeft op de rekening van de grootmoeder en kort voor haar overlijden het resterende geld naar zijn eigen rekening zal overschrijven, als een zogezegde schenking.
De erfenis zal op dat moment dus waarschijnlijk €0 bedragen.
Gezien mijn echtgenote wel nog wettelijke erfgenaam is vrezen we dat ze voor de helft van de nog gemaakte kosten zal moeten opdraaien.
We denken hierbij aan de kosten voor de begrafenis, eventuele huurachterstand, onbetaalde rekeningen van water, gas, ...
Hoe is dit eigenlijk wettelijk geregeld? Moet ze voor die kosten opdraaien (de helft dan) als ze bvb de erfenis zou weigeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 31 mar 2011 20:26

Schenkingen worden toegevoegd aan (heet het zo?) fictieve massa.
Als was die schenking 40 jaar geleden gebeurd. Als je dit kunt bewijzen word alles op een grote hoop gegooid en door 2 gedeeld.
Dus ik dacht dat je dan die schenkingen kunt terugvorderen. maar alweer, ik kan zeer fout zijn
ik weet dat 1 kind niet bevoordeeld mag worden op het andere
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2011 21:20

eventjes langs een notaris gaan ... daar uitleg vragen die kan dat perfect op de concrete situatie geven ...desnoods naar 2 notarissen ...
Een erfenis kan je aanvaarden met de regel onder voorbehoud van boedelbeschrijving.
Gezien u ook erfgenaam ben kan u ook de gegevens rekening banken opvragen.
Was het een volle adoptie??

Reclame

MaVi
Topic Starter

#4 , 31 mar 2011 22:14

Het was inderdaad een volle adoptie.
Mijn echtgenote is al eens langs geweest bij een advocaat en volgens die is het geld wat geschonken werd, weg en niet te recupereren.
Haar moeder was bij het overlijden van de adoptie vader gescheiden van hem.
De grootouders (die samen met hun zoon in dezelfde zaak als zelfstandigen werkten) hebben toen ze van het overlijden op de hoogte werden gesteld (nog voor de ex-vrouw, moeder van mijn echtgenote het wist) via hun vriendje de bankdirecteur al het geld van hun overleden zoon laten doorsluizen naar hun eigen rekening. Het is daarover tot een rechtzaak gekomen zonder gevolg.
Maar daar hebben we het niet eens over. We willen een situatie (proberen te) vermijden waarin mijn vrouw haar broer met alle centen gaat lopen maar zij ondertussen wel voor de helft van de kosten moet opdraaien.
Dit scenario heeft mijn vrouw nog niet aan haar advocaat voorgelegd, daarom dat ik hier ondertussen al eens advies vraag.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”