Hoe zit het nu juist?

EvilFreD
Topic Starter

Hoe zit het nu juist?

#1 , 30 apr 2011 19:58

Ongeveer een jaar geleden overleed de grootvader van mijn vrouw. Er is een testament.
Zijn vrouw woont momenteel nog in het huis dat zij bewoonden.
Volgens mijn schoonmoeder heeft de notaris destijds haar laten weten dat haar geen mededelingen gedaan konden worden over de nalatenschap/het testament, omdat grootmoeder nog leeft.
Voor zo ver ik weet is er toch altijd het kindsdeel, waar eventueel grootmoeder vruchtgebruiker van kan zijn.

1. Grootmoeder heeft vruchtgebruik?
2. Dochter (wettige erfgenaam) geen recht op inzage. Klopt dat?
3. Recht op plaatsbeschrijving?

Ik heb de indruk dat mijn schoonmoeder met een kluitje het riet is ingestuurd.
Zou het aan te raden zijn een eigen notaris in de arm te nemen?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 apr 2011 20:26

Het enige dat kan gebeurd zijn is dat die grootouders een huwelijkscontract hadden met de (dure) clausule 'langst leeft ,al heeft'. Daardoor erft de langstlevende echtgenoot , bij het eerste overlijden, alle gemeenschappelijke goederen en ontvangen de kinderen nog niets. Grootmoeder is dan alleen volle eigenaar geworden van het huis en alle aanwezige gelden. Zij heeft daar de nodige successierechten op betaald.
U spreekt van een testament. Als dat het enige dokument zou zijn , moeten de kinderen wel een deel in blote eigendom hebben geërfd. Dan hadden zij ook moeten tussenkomen bij de aangifte nalatenschap en de betaling van successierechten. Dus : er was alleen een huwelijkscontract.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

EvilFreD
Topic Starter

#3 , 30 apr 2011 20:40

Volgens mijn vrouw wás er ooit een testament, maar deze kan in de laatste levensjaren van grootvader vernietigd zijn geweest.
Hoe het juist zit weet ik helaas zef ook niet.
Wel zijn er een 1 of meerdere documenten ondertekend door mijn schoonmoeder. Die zijn nooit opgestuurd geworden door grootmoeder.
Grootmoeder heeft dan het één en ander laten regelen door de bank (?) zelf andere documenten opgestuurd. Waarna schoonmoeder er nooit meer iets van gehoord heeft.

Misschien nog even vermelden dat de relatie niet al te best is.

Wat kan zo'n notaris allemaal uithalen wat eigenlijk niet kan?
Wat voor documenten zouden dat geweest kunnen zijn? Iets met de succesierechten?
De betrouwbaarheid van de notaris is op zijn zachts gezegd niet al te best, dus: is het aan te raden een andere notaris navraag te laten doen?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

roharro

#4 , 30 apr 2011 20:52

Ik vermoed dat uw schoonmoeder dokumenten heeft ondertekend voor de vrijgave van de banktegoeden. Daarmee heeft grootmoeder over die gelden vrij kunnen beschikken. Ze heeft waarschijnlijk op haar eentje de successieaangifte gedaan en ook alle successierechten betaald.
Het is wel slechts een vermoeden maar een vrij sterk.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 01 mei 2011 10:30

Een aangifte van successie die niet is ondertekend door alle erfgenamen - rechtstreeks of via de notaris- wordt niet aanvaard. Schoonmoeder zou wel enkele documenten ondertekend hebben!? Wat was dat? Heeft zij op de bank iets ondertekend? Normaal moet men zich daar persoonlijk aanbieden en tekenen in aanwezigheid van een bediende. Als de notaris niets wil zeggen , speelt hij mee met grootmoeder onder één hoedje of zijn de kinderen geen erfgenaam. Waarom , ach waarom wordt zo dikwijls iets ondertekend zonder dat men weet wat of waarom ??
Misschien kan u rechtstreeks bij het Kantoor van Registratie eens gaan vragen naar de aangifte van successie. Indien u toch erfgenaam zou zijn , moeten die dat laten zien.
Toet-anch-Amon

Creatief

#6 , 01 mei 2011 12:19

De aangifte van de SSR, evenals de berekening ervan, laten ze enkel zien wanneer je deze aangifte mee ondertekend hebt. Ik spreek hier enkel uit ervaring.

EvilFreD
Topic Starter

#7 , 01 mei 2011 15:31

Kijk, ik weet niet wat er allemaal tegen mijn schoonmoeder verteld en uitgelegd is. De kans bestaat ook dat ze er maar de helft van gesnapt heeft.
Ze is geen stomme, maar dat soort zaken gaan veel mensen al rap boven de pet.
Wat ik me wel afvraag is: normaliter is een kind altijd erfgenaam (behoudens wettelijke uitzonderingen),
Als er dus al een verblijvingsbeding is, dan hebben de kinderen toch zeker het recht om dat te weten?
Zo'n langst leeft clausule is niet bepaald standaard dunkt mij, dus ik zou me toch wel vragen stellen.
En ja, tekenen zonder te weten wat. :roll:

wanton

#8 , 01 mei 2011 19:57

De aangifte van de SSR, evenals de berekening ervan, laten ze enkel zien wanneer je deze aangifte mee ondertekend hebt. Ik spreek hier enkel uit ervaring.
Schoonmoeder heeft bepaalde dokumenten ondertekend , misschien was daar wel een aangifte bij!
Toet-anch-Amon

Creatief

#9 , 01 mei 2011 20:51

Schoonmoeder heeft bepaalde dokumenten ondertekend , misschien was daar wel een aangifte bij!
Dan kan schoonmoeder de poging ondernemen en om een kopie vragen op de registratie. In het slechtste geval gaat schoonmoeder met lege handen naar huis. Het is in ieder geval een poging waard.

EvilFreD
Topic Starter

#10 , 01 mei 2011 23:25

Gesteld dat schoonmoeder nu niets erft vanwege de langst leeft clausule, kan grootmoeder dan ook alles wat ze bezit wegschenken zonder dat schoonmoeder daar iets tegen in kan brengen?

roharro

#11 , 01 mei 2011 23:33

Gesteld dat schoonmoeder nu niets erft vanwege de langst leeft clausule, kan grootmoeder dan ook alles wat ze bezit wegschenken zonder dat schoonmoeder daar iets tegen in kan brengen?
Enkel het beschikbare gedeelte van de erfenis kan ze wegschenken. Hoe groot dat is hangt af van het aantal kinderen-erfgenamen. Indien bijv. slechts één kind dan mag ze de helft van wat ze bezit wegschenken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#12 , 02 mei 2011 10:12

Uw schoonmoeder heeft als wettelijk erfgenaam minstens recht op informatie over haar erfrecht.

Bij de Bevolkingsdienst van de gemeente waar haar ouders trouwden kan zij vernemen of er een huwelijkscontract gesloten werd en zo ja welk contract.

De Ontvanger van de Registratie kan haar inzage verlenen van de successieaangifte of minstens van de redenen waarom zij die niet moest mede-ondertekenen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”