#7 , 11 mei 2011 13:29
Mieke, ik wil u waarschuwen.
Ik vraag me vooreerst wel af waarom de notaris dit huwelijkscontract heeft aangeboden en laten tekenen. Het geeft u geen zekerheid. Inderdaad, zijn kinderen erven niet van u. Zij kunnen ( en zullen?) verzet aantekenen tegen de uitvoering van dit huwelijkscontract. Indien zo'n contract zou uitgevoerd worden , bestaat de mogelijkheid dat die kinderen volledig onterfd raken , en dat is niet de bedoeleing van de wet. Bij een huwelijk waar één van de partners kinderen uit een vorige relatie heeft , ontvangen de kinderen van de overleden partner steeds hun (reservatair ) deel. Hier betekent dit dat zijn kinderen ieder 1/3 van de erfenis van uw echtgenoot of 1/6 van het totaal in blote eigendom verwerven. Uzelf behoudt daarvan het vruchtgebruik , dat zij u niet kunnen afpakken. uit de erfenis van uw echtgenoot bekomt u ook 1/3.
Uw nalatenschap bestaat dus uit 2/3 van de totale gemeenschap. Die kan u geven aan wie u wilt , behalve moet 25 % van uw erfenis nog naar uw moeder gaan , indien zij nog leeft bij uw overlijden. Anders is er geen beperking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon