Vraag over kindsdeel

sidiergo2
Topic Starter

Vraag over kindsdeel

#1 , 08 jun 2011 19:33

Situatie: Moeder 3 jaar geleden overleden. Bij haar overlijden heb ik de helft van mijn ouderlijk huis geërfd'. Nu gaat mijn vader hertrouwen en heb ik enkele vragen hierover.

1. Klopt het dat wanneer mijn vader sterft en hij is hertrouwd, dat zijn vrouw in het huis mag blijven wonen tot ze sterft?

2. Kan het ouderlijk huis mij eigenlijk ooit ontnomen worden. Om welke reden dan ooit.

3. Hoeveel kan mijn vader via de notaris wegschenken aan zijn nieuwe vrouw? Klopt het niet dat wanneer mijn vader zou sterven dat ik zoiezo de helft van zijn spaargeld ontvang of zijn hier uitzonderingen op?

MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 jun 2011 20:20

1. Als uw vader overlijdt erft zijn vrouw het vruchtgebruik van de helft van de woning. Op dat moment wordt u blote eigenaar voor 100 percent en vruchtgebruiker van de andere helft van de woning. Dat komt er op neer dat de vrouw van uw vader u een halve huishuur moet betalen als ze in de woning blijft.
2. De helft die u al bezit kan u nooit ontnomen worden. Onder bepaalde voorwaarden (respecteren van uw reservatair deel) kan hij wel via testament of schenking doen wat hij wil met de andere helft van het huis.
3. Uw vader kan de helft van de totaliteit van zijn bezittingen (persoonlijke bezittingen plus zijn helft van de gemeenschappelijke bezittingen) wegschenken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 08 jun 2011 21:34

U bent het enige kind van uw vader , wat betekent dat u minstens de helft van zijn nalatenschap moet krijgen. De andere helft kan hij aan zijn vrouw overmaken via testament . Daarin is inbegrepen het vruchtgebruik van zijn helft van het huis.
Nij het overlijden van uw vader is de verdeling van het huis als volgt , indien hij die schenking doet :
voor u : 50 % volle eigendom ; 25 % blote eigendom
voor zijn vrouw : 25 % volle eigendom ; 25 % vruchtgebruik .
Bij het overlijden van de vrouw bent u voor 75 % volle eigenaar. Die 25 % VE gaat naar haar erfgenamen , waar u ook toe kan behoren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”