Schenking bouwgrond

W
Topic Starter

Schenking bouwgrond

#1 , 14 dec 2005 09:24

Eigenlijk zijn het twee vraagjes over schenking van bouwgrond.

1. Klassiek wordt er dan een clausule in het huwelijkscontract gezet dat de grond in het gemeenschappelijk bezit komt en een clausule dat bij eventuuele scheiding de waarde van de grond eerst uit het gemeenschappelijk bezit genomen wordt. Vroeger was dit geen probleem maar vandaag zijn de prijzen van bouwgronden sterker gestegen dan de prijzen van de huizen. Zelfs zo dat er al gevallen bestaan waar een stuk bouwgrond bijna aan dezelfde prijs verkocht werd dan een gelijkaardig stuk met een huis van ongeveer 25 jaar erop.

Daarom mijn vraag. Zijn er andere manieren om dit te regelen in notariele akte?

2. Misschien een vraag die jullie hier niet graag horen. Een schenking kan je ook regelen via een notaris in Nederland. En deze notaris in niet verplicht schenkings rechten te innen. Kan men dit eveneens doen voor onroerend goed?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 14 dec 2005 10:32

als de grond aan het koppel is geschonken is het gemeenschappelijke aanwinst, kan niet terug ge?ist worden. Is de grond aan ??n van beide partners geschonken, dan moet dit vermeld staan in de papieren en was enkel het vruchtverbruik gemeenschappelijk. En hier zit het adertje, heeft de andere na scheiding nog recht op het vrucht verbruik. Daar durven sommige advocaten zeer lange rechtzaken voor aangaan. dus eerst de schenkings papieren gronding bestuderen dan pas iets doen.

wolf2

#3 , 31 dec 2006 08:22

Ik kan u enkel antwoorden op vraag 2.

2. Misschien een vraag die jullie hier niet graag horen. Een schenking kan je ook regelen via een notaris in Nederland.

Juist.

En deze notaris in niet verplicht schenkings rechten te innen.

Juist.

Kan men dit eveneens doen voor onroerend goed?

In theorie wel, maar de grond zal in de Belgische "boeken" blijven staan op naam van de ouders. De verandering van eigenaar moet immers worden overgeschreven op het hypotheekkantoor om de rest van de wereld er van te verwittigen of te overtuigen dat er een nieuwe eigenaar is.

Om die reden gebeuren schenkingen van onroerende goederen nooit voor een Nederlandse notaris.

Hopelijk heb je kunnen genieten van de zeer lage schenkingsrechten voor bouwgronden in het Vlaams Gewest.

Reclame

dirk hermans

#4 , 01 feb 2007 21:35

als ik jou goed begrijp zou het volgende kunnen of niet?

mijn ouders schenken hun bouwgrond op mijn naam door notariel akte.
ik ga met mijn vriendin (samen niet getrouwd) gezamenlijke lening aan op er een huis op te bouwen.

indien we later uit elkaar zouden gaan zij vruchtgebruik kan eisen?
en wat houd dit gemeenschappelijk vruchtgebruik dan in? dat zij recht krijgt op een deel vd bouwgrond?
Of is dit enkel bij een bepaald type van huwelijkscontract van toepassing?

alvast bedankt

sperwer

#5 , 02 feb 2007 07:31

Nee, als de grond volledig van jou is, kan zij later alleen moeilijk doen over de woning.
Maar het is veel verstandiger om haar buiten de lening te houden.

wanton

#6 , 02 feb 2007 20:03

Aan uw vriendin geef ik eigenlijk de raad niet in de woning te investeren tenzij zij op ??n of andre manier mede eigenaar wordt. Zij heeft nergens recht op , zeker niet op het vruchtgebruik. Zij kan wel , wanneer jullie uiteengaan , een vergoeeding eisen voor de inspanningen die zij gedaan heeft qua investering en afbetaling van de lening. Het beste dat jullie kunnen doen is : 'trouwen' . Inbreng van de grond in de gemeenschap met een terugkeerclausule ingeval van scheiding. Dit is een manier om mede eigenaar te worden. Dit is tevens verplicht om haar te kunnen laten genieten van de belastingaftrek van de woning en de lening.
Informeer u bij een notaris.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”