erfenis grootmoeder-nonkels-moeder

Gitane
Topic Starter

erfenis grootmoeder-nonkels-moeder

#1 , 15 jun 2011 22:42

Mijn moeder is vorige week overleden. Mijn broer en ik zijn haar (enige) ergenamen.
Situatieschets:
Mijn grootmoeder is een kleine 5 jaar geleden overleden (grootvader al veel langer). Zij had tamelijk wat roerende en onroerende eigendommen. Mijn moeder heeft 3 broers. Die erfenis zit nog in onverdeeldheid. Mijn moeder woonde in een van die eigendommen, samen met mijn broer (die nog niet lang meerderjarig is en nog thuis woonde). Mijn broer wenst daar te blijven wonen, met akkoord van de nonkels. Emotioneel gezien heb ik daar ook niets op tegen.

Het grote probleem is echter de praktische kant. Met een huis dat ik maar voor de helft bezit ben ik niet veel, vind ik. Vooral omdat het niet zo eenvoudig is als "de helft van 1 huis". Mijn nonkels bezitten elk 1/4 van de nalatenschap van mijn grootmoeder en voor mij en mijn broer zal dat dus neerkomen op elk 1/8.
Vooral naar de financiële kant toe: ik heb vorig jaar een huis gekocht om zelf in te wonen. Deze eigendom zal dus opgenomen worden in mijn belastingaangifte van dit jaar. De inkomsten van de erfenis van mijn ma zullen daar volgend jaar wellicht ook bijkomen, maar de vraag is of die extra inkomsten (want de huizen worden verhuurd) de verhoogde belastingen zullen compenseren (noot: ik ben me ervan bewust dat er zonder concrete cijfers hier niet veel raad gegeven kan worden).
Feit is dat ik wel wat emotionele banden heb met dat huis omdat ik er zelf ook nog heb gewoond voor ik alleen ging wonen en omdat het het huis is waar mijn ma een groot deel van haar leven heeft doorgebracht. Verkopen aan een vreemde overweeg ik momenteel niet. Emoties zijn natuurlijk een slechte raadgever op financieel gebied, maar 't is nog te vers en zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Een mogelijkheid zou zijn dat mijn broer mijn deel overkoopt, maar hij heeft daar de middelen niet voor (tenzij hij gaat werken en een lening aangaat).

Ik weet ook dat we niet verplicht zijn om in onverdeeldheid te blijven (met de nodige rompslomp vandien).

Een tweede punt zijn de successierechten. Iemand zei me (maar ik twijfel of dat waar is) dat zolang we in onverdeeldheid zitten, we dan geen successierechten moeten betalen. Ik ga er maar van uit dat we dat wel moeten doen en dat zal dan wel een probleem worden. Mijn geld zit in mijn huis, mijn broer heeft geen geld (zegt hij*), dus dat wordt wellicht bijlenen of schooien.

*Ik heb wat moeite om hem te geloven omdat hij aan de rekeningen van mijn ma kon en hij graag nieuw gerief koopt (vaak genoeg gezien) en ook omdat hij over andere dingen al niet eerlijk geweest is. Kan ik als broer zicht krijgen op zijn rekeningen? 't Is misschien een lelijke vraag, want enerzijds vind ik het ook erg voor hem dat ons ma er niet meer is en zou ik niet willen dat hij iets tekort komt, maar anderzijds wil ik ook niet, vanuit die bezorgdheid om hem, over mij heen laten lopen.

Geld, het slijk der aarde...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 jun 2011 22:53

Een tweede punt zijn de successierechten. Iemand zei me (maar ik twijfel of dat waar is) dat zolang we in onverdeeldheid zitten, we dan geen successierechten moeten betalen.
Klopt helaas niet. Jullie moeten wel de successierechten betalen binnen de zeven maanden na het overlijden.
Desnoods zullen jullie wat van de onroerende goederen moeten verkopen.

Kan ik als broer zicht krijgen op zijn rekeningen?
Neen. Maar wel op de rekeningen van uw overleden moeder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#3 , 16 jun 2011 16:48

Via gerechtelijke weg kan je wel de rekeningen van je broer opvragen, maar dan moet je over échte aanwijsbare feiten beschikken.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”