kan kind van vriendin erven?

gypsi
Topic Starter

kan kind van vriendin erven?

#1 , 04 jan 2007 15:41

onze zoon heeft geen kinderen,zijn vriendin wel,kan dat kind erven van onze zoon,indien ja wat en wanner moet hij iets ondernemen,is het beter te trouwen en testament maken, en wat als hij later wel een kind heeft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jan 2007 17:44

Indien hij dit kind opvoedt en er zorg voor draagt , kan hij dit via testament bevoordeligen. Maar dan moet hij rekening houden met reservataire erfgenamen , die voorrang hebben : oa. zijn ouders. Indien hij zou trouwen , wordt ??n en ander wel gemakkelijker.

wolf2

#3 , 04 jan 2007 19:39

Uw zoon heeft dus NOG geen kinderen.

Als hij niet trouwt en geen testament maakt, gaat zijn erfenis voor de 1/2 naar de ouders en voor de 1/2 naar zijn broers en zusters.

Leeft er nog ??n ouder, dan krijgt die 1/4 en gaat 3/4 naar broers/zusters.

Trouwen moet hij niet doen om zijn erfenis vast te leggen.
Het is beter dat hij een testament maakt, dat kan hij op elk moment in zijn leven veranderen.

Hij zou nu bvb. kunnen schrijven:
alles naar mijn vriendin OF
de blote eigendom naar mijn stiefdochter en het vruchtgebruik naar mijn vriendin
OF alles naar mijn familie (ouders, broers, naar keuze) behalve het vruchtgebruik dat naar mijn vriendin gaat OF
enz.

Zonder eigen kinderen en zonder echtgenote moet hij wel rekening houden met de reserve van de ouders: ongeacht wat hij in zijn testament zet, krijgt elke ouder in leven 1/4.

Van zodra hij een eigen kind heeft, verandert hij zijn testament: bvb. het vruchtgebruik naar de vriendin, de blote eigendom naar mijn kind.

MAAR

hij en de vriendin moeten ook eens goed nadenken over hun pensioenrechten, en vooral over de pensioenrechten die de langstlevende kan krijgen "van de andere".

(met dank aan Wanthon om me te wijzen op de steken die ik had laten vallen)
Laatst gewijzigd door wolf2 op 05 jan 2007 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton

#4 , 04 jan 2007 19:50

Rest wel dat , zolang hij niet getrouwd is , de ouders reservataire erfgenamen blijven die elk 1/4 moeten krijgen , indien ze de zoon overleven. Daar moet rekening mee gehouden worden in een testament. Enkel bij een huwelijk kunnen de ouders onterfd worden ten voordele van de echtgenote.

gypsi
Topic Starter

#5 , 05 jan 2007 09:08

Indien hij dit kind opvoedt en er zorg voor draagt , kan hij dit via testament bevoordeligen. Maar dan moet hij rekening houden met reservataire erfgenamen , die voorrang hebben : oa. zijn ouders. Indien hij zou trouwen , wordt ??n en ander wel gemakkelijker.
indien hij zou trouwen wat wordt er dan gemakkelijker?
hij kan het kind niet adopteren want het kind heeft nog een vader en draagt zijn naam?of kan dat wel?
ben ook vergeten te vermelden dat onze zoon geen broer of zus heeft

wanton

#6 , 05 jan 2007 19:01

Het idee dat ik in zulk geval voor ogen heb is idd. trouwen. Hierdoor zijn bepaalde rechten qua erfenis tussen de echtgenoten geregeld. Daarna kan overgegaan worden tot de zgn. gewone adoptie, ( in tegenstelling tot volledige adoptie). Gewone adoptie is aangewezen indien men het kind van de partner wil adopteren , zeker als diens biologische vader/moeder nog leeft. De band met de oorspronkelijke familie blijft bestaan en de geadopteerde krijgt een band met de adoptant , niet met diens familie. Dit heeft tot gevolg dat de geadopteerde kan erven van de adoptant in dezelfde mate en met dezelfde rechten als een ander kind, reeds aanwezig of nog te geboren. Hij kan wel niet erven van de familie van de adoptant door vb. plaatsvervulling. Deze werkwijze is te prefereren en niet als 'stiefkinderen' , waar wel een testament moet gemaakt worden en er onderscheid is ngl. de volgorde van overlijden van de ouders.

gypsi
Topic Starter

#7 , 06 jan 2007 09:13

Rest wel dat , zolang hij niet getrouwd is , de ouders reservataire erfgenamen blijven die elk 1/4 moeten krijgen , indien ze de zoon overleven. Daar moet rekening mee gehouden worden in een testament. Enkel bij een huwelijk kunnen de ouders onterfd worden ten voordele van de echtgenote.
in dit geval voor wie zijn de ander 2/4?
en indien hij trouwt,wat veranderd voor ons?tegen over zijn echtgenote
behalve dat zij voor gaat op de erfenis van hem,erft het kind darachter ook van ons?

wanton

#8 , 06 jan 2007 17:28

Voor een niet-gehuwd persoon zonder kinderen , erft elke nog in leven zijnde ouder 1/4. De rest kan via testament toebedeeld worden aan anderen. Zonder testament gaat dit ook naar de ouders. Stiefkinderen of gewoon geadopteerden erven -wettelijk- niet van de grootouders : zij komen dus niet in de plaats van uw zoon.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”