Huis kopen moeder

pattataolivia
Topic Starter

Huis kopen moeder

#1 , 27 jul 2011 18:49

Na lang twijfelen heb ik besloten het huis van mijn moeder te kopen. Om mijn broers en zussen niet te benadelen dien ik de marktprijs van de woning te betalen. Een schatter schatte de woning op 325.000 euro. Mijn moeder zou echter recht van bewoning krijgen. Ze mag dus in het huis blijven wonen zolang ze leeft. Klopt het dat hierdoor de verkoopprijs daalt? En indien ja, met hoeveel %

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 jul 2011 22:34

ja, de prijs die in mindering kan gebracht worden hangt af van de sterftetabellen die zijn gebaseerd op leeftijden. Raadpleeg hiervoor de notaris waar jullie eventueel de akte laten opstellen. Hou er rekening mee dat u als naakte eigenaar verantwoordelijk zal zijn voor de structurele reparaties aan het pand.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 jul 2011 22:37

Heb er wel erg in dat recht van bewoning niet hetzelfde is als recht van vruchtgebruik.
In geval van recht van bewoning mag de begunstigde persoon in de woning verblijven. Ingeval van recht van vruchtgebruik mag die persoon de woning ook verhuren.
Ik veronderstel dat een recht van bewoning een lagere waarde heeft dan recht van vruchtgebruik. Na te vragen bij notaris ter bevestiging....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”