recht op erfenis als schuldeiser

allaert
Topic Starter

recht op erfenis als schuldeiser

#1 , 10 jan 2007 18:11

Sinds april 2006 ben ik gescheiden, er was een regeling getroffen door het gerecht. Die was opgemaakt bij een notaris. mijn ex-vrouw moest dus een grote som terug betalen. (dit om een gezamelijke lening en andere kosten terug te betalen).
Onlangs is mijn ex-vrouw in een ongeval overleden.
Mijn vraag is n u hoe kan ik nu aan het geld geraken waar ik recht op heb???? Of ben ik alles kwijt???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 jan 2007 10:29

?Art.778.De aanvaarding kan uitdrukkelijk of stilzwijgend geschieden...zij geschiedt stilzwijgend, wanneer de erfgenaam een daad verricht die noodzakelijk zijn bedoeling om te aanvaarden insluit en die hij slechts in zijn hoedanigheid van erfgenaam bevoegd zou zijn te verrichten...?(Burgerlijk Wetboek).

De ?grote som terug te betalen? door uw ex-vrouw behoort tot haar nalatenschap.Wie haar nalatenschap aanvaardt,ook al gebeurt dit stilzwijgend,is u die ?grote som? verschuldigd.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”