Schenking woning versus voorschot op erfenis ?

sjabu
Topic Starter

Schenking woning versus voorschot op erfenis ?

#1 , 11 jan 2007 10:10

Enkele maanden geleden is mijn grootmoeder overleden. Zij beschikte over een appartement dat op 125.000 ? werd geschat. Mijn ouders wilden dit eerst verkopen, maar nu toont mijn broer (32, ik ben 34), die nog bij m'n ouders woont interesse. Mijn ouders hebben nu beslist hem dat appartement te schenken als 'voorschot op z'n erfenis'. Dit zou bij de notaris op papier gezet worden, waarbij zou aangegeven worden dat ik 'later' dan ook recht heb op 125.000 ?. Ik zou dat ook moeten ondertekenen, maar ga helemaal niet akkoord om volgende redenen:

1) Mijn broer 'krijgt' nu een woning van 125.000 ?. In principe heb ik recht op dezelfde som, maar mijn ouders hebben al duidelijk laten verstaan dat ik daarop zal moeten wachten tot zij beiden overleden zijn. Kijk, ik zou natuurlijk willen dat mijn ouders zo lang mogelijk leven, laat dat duidelijk zijn (ze zijn nu 58 en 59), maar in principe hebben zij nog een levensverwachting van ongeveer 25 jaar, laat ons zeggen. Rekening houdend met de stijging van de vastgoedprijzen zal dat appartement van 125.000 ? binnen 25 jaar wellicht flink in waarde gestegen zijn, wellicht wel verdubbeld of zelfs verdrievoudigd, terwijl 'mijn' 125.000 ? nog steeds hetzelfde zal zijn.

2) Bovendien klopt zelfs dit laatste niet eens, rekening houdend met de inflatie: als we uitgaan van een inflatie van 2% op jaarbasis zal die 125.000 ? binnen 25 jaar dus de helft minder waard zijn en word ik dus een tweede keer benadeeld.

3) zelf heb ik 3 jaar geleden een woning gekocht (met woonkrediet) waarvoor ik van m'n ouders geen euro heb ontvangen. Ik heb dus mijn spaarcenten ge?nvesteerd, iets wat mijn broer nu dus niet hoeft te doen, dus kan hij die verder beleggen en laten opbrengen, hetgeen ik niet meer kan.

4) Bovendien heb ik dus een woonkrediet opgenomen voor 90.000 ? en moet ik maandelijks 600 ? terugbetalen. Mijn broer zal geen krediet moeten openen en zal dus meer overhouden op het einde van de maand, geld dat hij ook weer kan beleggen en laten opbrengen, dus word ik hier voor de vierde keer benadeeld.

Ik weiger dus in principe deze 'overeenkomst' (sic) bij de notaris te ondertekenen, maar heb geen zin in ruzie ook. Ik heb mijn argumenten hierboven al aan mijn ouders uiteengezet, maar heb daarbij enkel verwijten (geldwolf, ego?st,...) te horen gekregen. Wat kan ik doen ?

Dank voor het antwooord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 jan 2007 11:53

De bezwaren die U opnoemt zijn evident en beter te vermijden. Indien uw ouders het appartement nu zouden schenken aan uw broer alleen , wordt dit bij het overlijden van uw ouders geherwaardeerd aan de danmalige waarde. U heeft recht op evenveel op dat ogenblik. Dit kan idd 3 x meer zijn , ipv. de 125.000 ? die het appartement nu waard is.Zo zou u dan 375.000 ? moeten krijgen alvorens tot verdeling over te gaan. De oplossing die aan zulke zaken gegeven wordt , om problemen nu ?n in de toekomst te vermijden is dit : Uw ouders schenken het appartement aan U beiden in onverdeeldheid. Uw broer koopt U uit voor uw helft ( aan 1 % beschrijf). Zo wordt een stelregel van het erfrecht gevolgd : schenk uw kinderen steeds hetzelfde zowel qua waarde als qua vorm.
Stel U zo op bij de notaris , die deze procedure zal bevestigen.

sjabu
Topic Starter

#3 , 11 jan 2007 12:24

De bezwaren die U opnoemt zijn evident en beter te vermijden. Indien uw ouders het appartement nu zouden schenken aan uw broer alleen , wordt dit bij het overlijden van uw ouders geherwaardeerd aan de danmalige waarde. U heeft recht op evenveel op dat ogenblik. Dit kan idd 3 x meer zijn , ipv. de 125.000 ? die het appartement nu waard is.Zo zou u dan 375.000 ? moeten krijgen alvorens tot verdeling over te gaan. De oplossing die aan zulke zaken gegeven wordt , om problemen nu ?n in de toekomst te vermijden is dit : Uw ouders schenken het appartement aan U beiden in onverdeeldheid. Uw broer koopt U uit voor uw helft ( aan 1 % beschrijf). Zo wordt een stelregel van het erfrecht gevolgd : schenk uw kinderen steeds hetzelfde zowel qua waarde als qua vorm.
Stel U zo op bij de notaris , die deze procedure zal bevestigen.
Bedankt voor het antwoord, ik wist niet dat deze mogelijkheid ook bestond. Het is nu dus rekenen op wat goodwill van mijn broer, die helaas vindt dat hij altijd en overal alles maar steeds moet krijgen.

Reclame

wolf2

#4 , 11 jan 2007 19:55

Wellicht heeft slechts ??n van uw ouders dat appartement ge?rfd. De schenking zal dan ook gebeuren door ??n ouder aan twee kinderen.

Wanthon, zou het iets opbrengen als dat appartement eerst in de ouderlijke gemeenschap wordt ingebracht en dan wordt geschonken door beide ouders aan de twee kinderen?

wanton

#5 , 11 jan 2007 20:13

Inderdaad, een inbreng door de erfgenaam-eigenaar van het appartement in de gemeenschap kan gebeuren en kost bijna niets. Beide ouders schenken dan elk hun helft aan de kinderen : er gebeuren zo dan eigenlijk vier schenkingen , telkens aan de lagere tarieven. Even ter info : de schenkingsrechten voor onroerend goed in Vlaanderen , in rechte lijn , per schenker per begunstigde =
schijf tot 12.500 ? = 3 %
12500 tot 25.000 ? = 4 %
25000 tot 50.000 ? = 5 %
50000 tot 100.000? = 7 %

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”