Goh, waar moet ik beginnen? Mijn broer en ik zijn voor 1/4e naakte eigenaar van een huis (grote bouwgrond). Mijn mama (1/2 eigenaar + vruchtgebruik) is ziek en heeft niet meer lang te leven. Het huis is de laatste jaren verkommerd door toedoen van mijn broer. Ik zou nu graag mijn mama in huis nemen (soort kangoeroewoning) met een eigen appartementje aangrenzend aan ons huis. In ruil zou ze me graag alle cashgeld schenken door afhalingen aan de bankcontact van 650 euro per dag. Mijn broer zou daarentegen het huis krijgen aan afbetaling bij ons (zonder rente aan maandelijkse afbetaling) aan het ratio dat de schatter bepaald heeft. Mijn broer zou eventueel nog een papier willen tekenen dat hij geen aanspraak meer maakt op eender welke gelden die van mijn mama haar bankrekening gegaan zijn.
Ter info, ik krijg hier een bedrag wat veel meer waard is dan het voordeel wat mijn broer heeft, maar dit heeft andere redenen. Wat kan hier fout gaan aangezien mijn mama haar dochter bevoordeelt tov haar zoon?
Vervolgens zouden wij ons nieuwe huis op naam van mijn verloofde moeten zetten. Dit aangezien ik reeds een eigen huis heb en het anders een 2e verblijf zou zijn voor mij? Wat zijn de kosten nadien om het huis op beide namen te zetten? Is dit nadien nog mogelijk, welke voorwaarden enz? Qua huwelijk zou het volgend jaar zijn, dus kunnen we desnoods in gemeenschap van goederen trouwen om dit recht te zetten.
Goh, dit is gewoon een mogelijk scenario aangezien ik en mijn broer kat en hond zijn en dit ons beiden de best mogelijke optie lijkt momenteel. Hij heeft het geld niet een huis te kopen (vandaar de renteloze lening aan hem) en wij krijgen het geld voor een huis, maar nemen mijn mama in huis voor de tijd die haar nog rest. Indien onduidelijk, laat het aub weten.
Groetjes!