geld van rekening

seetjetoebak
Topic Starter

geld van rekening

#1 , 12 sep 2011 15:21

Mijn zus en ikzelf waren de enige van de 6 kinderen die nog bij vader over de vloer gingen. Dit is al 3 jaar het geval.
4 maanden voor zijn overlijden heeft hij 15000 euro van zijn spaarboek gehaald. Hij wist dat hij ongeneeslijk ziek was, dus waarsch wou hij nog eens goed profiteren.
Dit is gebleken toen de andere 4 broers en zussen zijn bankuitreksels opgevraagd hebben. Nu zeggen zij dat mijn zus en ikzelf dat geld gekregen hebben in een verdoken schenking. Wij kunnen echter niet bewijzen dat dit niet het geval was. Ze dreigen met een rechtzaak.
Kunnen zij ons daarvoor verantwoordelijk stellen in een rechtzaak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 sep 2011 15:54

Zij draaien ten onrechte de bewijslast om : zij zullen moeten bewijzen dat jullie die schenking hebben ontvangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

magic

#3 , 04 okt 2011 23:05

Onze vader is in augustus overleden. Wij zijn met 9 kinderen. Waarvan 2 nog fiscaal ten laste staan van de moeder. Er is 1 minderjarige. 1 broer weigert zijn gegevens vrij te geven aan de notaris die nodig zijn voor de akte van bekendheid. Zijn beweegreden heeft niets te maken met de uiteindelijke verdeling van de tegoeden op de rekeningen. Integendeel hij wil aanspraak maken op de inboedel van onze andere broer waarvan hij denkt dat hij recht op heeft omdat onze vader het voor hem in de tijd heeft gekocht. Zodoende kan de rekening van onze moeder niet gedeblokkeerd worden. Bijgevolg kunnen de moeder en de twee kinderen niet verder en kunnen zij niet beschikken over hun kindergeld en over de loon van moeder. Kunnen wij stappen ondernemen tegen deze persoon? Of kan de notaris, alsook de banken deze persoon verplichten om gegevens vrij te geven en respectievelijk te tekenen om de gelden beschikbaar te maken? Vermeldenswaardig is ook het feit dat er slechts 65 euro stond op datum van overlijden op de rekening van onze vader en 2000 op de rekening van moeder. Onze moeders inkomen bestaat uit een invaliditeitsuitkering en kindergeld. Er is geen sprake van een huwelijkscontract. Moeders inkomen en kindergeld komt nog steeds op moeders rekening.

Alvast bedankt

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 okt 2011 23:18

Er staan twee zaken in uw vraag die niet "kloppen":

Bijgevolg kunnen de moeder en de twee kinderen niet verder en kunnen zij niet beschikken over hun kindergeld en over de loon van moeder.
Niets weerhoudt uw moeder om een nieuwe rekening op haar naam te openen waar de uitbetaling van haar loon en het kindergeld kunnen worden op gestort.

Vermeldenswaardig is ook het feit dat er slechts 65 euro stond op datum van overlijden op de rekening van onze vader en 2000 op de rekening van moeder.
Aangezien er geen huwelijkskontrakt is speelt dit geen enkele rol. De totale som van beide rekeningen was gemeenschappelijk bezit van vader en moeder. Daarvan komt de helft in de erfenis.

Integendeel hij wil aanspraak maken op de inboedel van onze andere broer waarvan hij denkt dat hij recht op heeft omdat onze vader het voor hem in de tijd heeft gekocht.
Bezit geldt als vermoeden van (rechtmatige) eigendom. Uw broer zal bewijs moeten leveren van zijn beweringen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 05 okt 2011 11:17

Moeder heeft steeds het recht om de helft van de tegoeden op te nemen. Verder dient zij zo vlug mogelijk , indien geen andere oplossing , een andere rekening te nemen om haar loon en het kindergeld te laten op storten. Waar bevindt zich de betreffende inboedel. Als die nog in het ouderlijk huis is , kan die broer daar geen aanspraak opmaken. Want dana heeft moeder daar minstens het vruchtgebruik van.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”