Nalatenschap overleden vader...

Marthe14
Topic Starter

Nalatenschap overleden vader...

#1 , 24 jan 2007 13:44

Beste raadgevers,
Graag hulp en uitleg over de nalatenschap van mijn overleden vader...
Vader is overleden op 6 juli 2004 op de 2de dag dat hij samen met moeder in het rusthuis opgenomen was. Moeder bleef alleen achter in het rusthuis en staat onder bewindvoering op mijn vraag doordat ze de ziekte van Alzheimer heeft en ik mijn broer betrapte dat hij moeder regelmatig gelden afhandig maakte zonder dat zij enig besef had, hij nam haar mee naar de bank en zij tekende aan de kassa zonder te beseffen wat ze tekende, zolang er geen bewindvoering was kon ik daar niets aan veranderen vandaar?Sinds die bewindvoering er is ziet mijn broer ook niet meer naar moeder om, het is dan ook zo dat hij en mijn schoonzus mij de oorlog verklaard hebben en met smerige trukken mij proberen onderuit te halen.
Hij heeft wel het ouderlijke huis zonder mijn weten en toelating van moeder leeggehaald van al de spullen die hij zelf in zijn pas gekochte woning goed kon gebruiken.
Dit werd vastgesteld door een deurwaarder aangesteld door de bewindvoerder.
Hij moet ook nog zo?n slordige 3 miljoen oude BEF terugbetalen aan moeder voor schulden die moeder indertijd voor zijn gezin betaald heeft en moest terugkrijgen (heb alle bewijzen van betaling via moeders rekening aan de bewindvoerder overhandigd), mijn broer beweert wel dit bedrag maandelijks terugbetaald te hebben maar dit is niet zo, hij is namelijk niet in het bezit van bewijzen van terugbetaling en deed niets dan liegen bij de notaris, hij heeft dus zelfs onder ede verklaard niets achter gehouden te hebben. Moeder had mij indertijd (voor haar ziekte) mijn hulp gevraagd deze gelden alsnog kunnen terug te vorderen via de bewijzen die zij in haar bezit had, ik weet dat mijn broer altijd bij hen ging aankloppen voor zijn schulden maar dacht dat hij eerlijk was totdat het tegendeel bewezen werd? Vandaar al die problemen nu bij de nalatenschap. Hij is nooit willen komen opdagen niet op het vredegerecht, niet op de rechtbank in Leuven waar hij mijn schoonzus met een volmacht stuurde, hij ging ook zijn aangetekende brieven van de bewindvoerder of notaris of rechtbank niet ophalen? vandaar ook de laattijdige indiening door de notaris voor de successierechten van de nalatenschap en de boete?
Eind vorig jaar zijn we dan toch kunnen beginnen met de nalatenschap af te handelen.
De notaris heeft hem wel gewezen op het feit dat hij dus beboet zou worden indien hij niet eerlijk was en dat de zaak zou doorverwezen worden naar de rechtbank, dat hij goed moest beseffen ondanks alle bewijzen tegen hem dat hij dus fout zit op de ganse lijn en toch de eed afgelegd heeft dit zware gevolgen zou hebben voor hem.
Ik heb dus niets dan problemen met die nalatenschap.
Eind december hebben wij dus, mijn broer en ik de successierechten + boete voor laattijdige inbreng door zijn toedoen moeten betalen op de nalatenschap (inboedel, geld op spaarrekening en ouderlijk huis).
Moeder is inmiddels stabiel wat haar ziekte betreft en weet heel goed waarover het gaat, ze dringt erop aan bij de bewindvoerder de zaak door te drijven om zo alsnog haar geld terug te krijgen goed wetende dat ze haar zoon niet meer zal zien. Ze wil ook dat haar ontvreemde spullen vergoed worden.
Wat gaat er nu gebeuren, kan mijn broer nu zijn deel al opeisen, want hij wil het ouderlijk huis verkopen daar hij geen leegstand wil betalen en moeder toch niet zal terugkeren.
Hij vindt het wel zijn plicht als oudste, mijn moeder daarvan in te lichten...
Ik voel me hier niet goed bij, zeker niet daar hij nog zoveel moet terugbetalen aan moeder, normaal gezien moeten ze daar toch rekening mee houden, want hij spreekt maar altijd van een gift die hij zou gehad hebben van moeder maar dat zijn dus leugens daar het beide ouders zijn die moeten teken voor een gift en hij zei dan ook nog dat hij dat geld maandelijks terugbetaald zou hebben... Larie dus want een gift moet men niet terugbetalen, zo dom is hij dan nog...
Zou jij me hier wat wegwijs in kunnen brengen of me verwijzen naar ??n of andere website die mij zou kunnen duidelijkheid geven...
Op Kanaal Z ging het verleden week over de verdeling van de nalatenschap maar dit over het verloop hiervan in normale omstandigheden. Ik zou graag het licht aan het eind van de tunnel zien?
Groetjes,
Marthe14

Waarom reageren jullie niet op mijn vraag, ben wel teleurgesteld als het hier ook al niet meer kan... ik sta der gans alleen voor vandaar graag jullie hulp...
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 jan 2007 15:04

Ik ga ervan uit dat ALLE goederen behoorden tot de huwelijksgemeenschap van uw ouders.

Bij vaders overlijden worden diens kinderen blote eigenaar van zijn nalatenschap.Moeder erft het vruchtgebruik ervan en blijft volle eigenaar van haar helft van de vroegere huwelijksgemeenschap.Er kan dus niet verkocht worden zonder akkoord van ALLE medeeigenaars.Moeders akkoord is bovendien onderworpen aan ?Art.488bis.f)...?3...Evenwel kan hij(=voorlopige bewindvoerder) slechts krachtens een bijzondere machtiging van de vrederechter ...b) de roerende en onroerende goederen van de beschermde persoon vervreemden...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.488bis.f) ?1.De voorlopige bewindvoerder heeft tot taak de goederen van de beschermde persoon als een goed huisvader te beheren of de beschermde persoon in dat beheer bij te staan.Bij de uitvoering van zijn opdracht pleegt hij op regelmatige tijdstippen overleg met de beschermde persoon of diens vertrouwenspersoon...?(B.W.).

Dit beheren/bijstaan als goede huisvader OMVAT alle vorderingsrechten van moeder op haar zoon.

Alle medeerfgenamen kunnen de boetes van de successieaangifte verhalen op wie ze veroorzaakte,mits dit te bewijzen.

Indien u door de voorlopige bewindvoerder niet als buitenstaander wil behandeld worden dan kan u zich als moeders vertrouwenspersoon laten aanwijzen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”