codicil

kor
Topic Starter

codicil

#1 , 24 jan 2007 14:02

In 2005 is mijn moeder overleden. Vanaf 2003 tot aan haar overlijden was ik bewindvoerder. Bij haar persoonlijke stukken zat een enveloppe waarin haar kopie codicil zat. Na het overlijden is deze enveloppe naar de notaris gegaan. Dit is een andere dan die van mijn moeder. Het codicil in de enveloppe is een kopie van waarschijnlijk het origineel. De behandelende notaris heeft het originele codicil opgevraagd. Nu blijkt de notaris van mijn moeder het origineel niet te kunnen vinden of het is er niet meer. De andere erfgenaam stapt nu naar de rechter om alsnog uitvoering te laten geven aan het kopie van het codicil. Maar misschien heeft mijn moeder dat wel ingestrokken. Daarbij komt dat in het codicil ?lle sieraden"worden toegekend aan ??n erfgenaam. Ook dit voldoet m.i niet aan de voorwaarden van een codicil.
Kan de rechter alsnog het kopie codicil als rechtsgeldig aanmerken.
Graag jullie reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 jan 2007 17:34

Ik heb nog nooit gehoord dat een rechter op basis van een kopij een uitspraak heeft gedaan. Volgens mij zal de vraag onontvankelijk worden verklaard. Zoals U zelf zegt , het origineel kan herroepen zijn of nog dikwijls gewijzigd.

j.demoor

#3 , 26 jan 2007 15:05

Codicil = ?bijvoegsel tot een testament;onderhands,door de erflater geheel geschreven,gedagtekend en ondertekend stuk,waarin zonder verdere formaliteiten bijzondere beschikkingen kunnen worden gemaakt...?(VAN DALE,Groot Woordenboek der Nederlandse Taal,?Gravenhage Nijhoff 1976,455).

Net zoals het testament zelf is codicil onderworpen aan ?Art.970.Het eigenhandig testament is niet geldig, indien het niet geheel met de hand van de erflater geschreven, gedagtekend en ondertekend is...?(=Burgerlijk Wetboek).

Een kopie van het codicil is niet ?geheel met de hand van de erflater geschreven? en dus niet geldig.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”