Onterfd, stiefmoeder opnieuw gehuwd.

the78
Topic Starter

Onterfd, stiefmoeder opnieuw gehuwd.

#1 , 28 jan 2007 10:20

Mijn vader is vorig jaar overleden, ik had al jaren geen contact meer met hem en hij heeft mij daarom onterfd. Nu is mijn "stiefmoeder" opnieuw gehuwd. Kan ik nu misschien aanspraak maken op mijn legitieme portie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 jan 2007 13:10

?heeft mij daarom onterfd? kan enkel betekenen:?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Indien uw vader het beschikbaar gedeelte overschreed dan kan u voornoemde inkorting vorderen.

?Art.745bis.? 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.?(B.W.).

Ook uw ?stiefmoeder? is zijn langstlevende echtgenoot.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Wesley

#3 , 29 jan 2007 16:11

In iets eenvoudiger bewoordingen:

als reservataire erfgenaam (kind van) heb u steeds recht op de reserve. Deze reserve (=deel van de nalatenschap, grootte afhankelijk van het aantal kinderen) kan u niet ontnomen worden bij testament/schenking tvv stiefmoeder. Ook bij een huwelijkscontract zijn er beperkingen tot beschikbaar gedeelte (1465 bw).

Het feit dat het hier een 2de huwelijk betreft compliceert de zaken - u erft namelijk niet in de lijn van uw stiefmoeder.

Bespreek eens met een notaris wat uw rechten zijn en hoe u kunt ervoor zorgen dat u die rechten kunt uitoefenen (inkorting, boedelbeschrijving,...)

Dit advies is gratis.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”