erfenis vader

tomlybeert
Topic Starter

erfenis vader

#1 , 09 nov 2011 21:56

Mijn vader is ongeveer een half jaar geleden overleden. Mijn moeder en mijn broer blijven nog over.
Mijn moeder en mijn vader waren getrouwd zonder een huwelijkscontract.
Vooral mijn broer heeft de aangifte geregeld en ik weet zelf niet goed wat er allemaal gebeurd is.
Nu moet ik zelf ook erfenis rechten betalen, maar ik heb geen erfenis ontvangen.
Klopt dit?
Mijn moeder krijgt het vruchtgebruik van de woning en ook al het geld dat op de spaarrekening stond en het handelspand waar mijn vader werkte?
Ik vind dit nu zo bizar eigenlijk, erfenis rechten betalen en niks ontvangen.
Moeten wij dit onderling afhandelen? Wat moet ik doen om iets te ontvangen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 09 nov 2011 22:33

Dat komt omdat u als kind enkel blote eigendom hebt geërfd. Uw moeder heeft het vruchtgebruik.
Vraag aan uw moeder dat zij de erfenisrechten betaalt met een deel van het geld op de spaarrekening.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 10 nov 2011 11:33

U heeft als kind idd recht op de blote eigendom van (uw deel van) de helft van de aanwezige gelden. Maar normaal worden , voor de verdeling, eerst de begrafeniskosten en de successierechten betaald. De aangewezen werkwijze dan is zo : de gelden worden op uw naam geblokkeerd bij een bank, met de opdracht de intresten ( = vruchtgebruik) aan uw moeder te betalen. Indien dit niet gebeurt en moeder houdt alle gelden alleen voor haar , is het niet meer dan juist dat zij ook de successierechten betaalt. Voor de onroerende goederen is er geen probleem. De diensten van de Registratie noteren alles : daar zal ook staan dat u reeds blote eigenaar bent
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

4XJR

#4 , 10 nov 2011 13:54

Vraagje:

Kan je als kind na bv overlijden van vader eisen dat je kindsdeel op een geblokkeerde rekening wordt gezet? Ik weet zeker dat anders alles naar mijn zus gaat....Ik heb mijn moeder hierover al aangschreven maar zonder reactie...
Kan ik met andere woorden wettelijk eisen dat dit wordt geblokkeerd op een rekening op mijn naam (ik weet dat intresten voor haar zijn )
Mijn moeder heeft alle contact met mij verbroken omdat ik niet wou tekenen voor de verkoop van een appartement aan de helft van de waarde... Ik wou het tegen die prijs zelf kopen en dat wou ze ook niet... Dus duidelijk "zwart" geld wat anders ook naar mijn zus zou gaan .... Andere schenkingen werden ook niet opgenomen in de aangifte ....

THX

roharro

#5 , 10 nov 2011 14:57

Uiteraard kan je dat eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#6 , 10 nov 2011 18:02

Indien je iets van die schenkingen kan bewijzen , vraag verrekening van die schenkingen. Interpelleer een notaris voor de corrcte afwerking indien zij niet meewilt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

4XJR

#7 , 14 nov 2011 14:32

Danke voor de reactie Heren,

De schenkingen zijn verdoken schenkingen; gratis woonst (17 jaar) in een appartement van mijn ouders (dus niet in de gezinswoning), terwijl mijn zus haar eigen appartement verhuurde... Mijn vader had me altijd beloofd dit te compenseren bij verkoop van het appartement maar jammergenoeg is hij overleden 2 jaar geleden. Maar blijkbaar kan ik dit verhaal juridisch niet aanvechten...

Mijn moeder beloofde dit te compenseren na de afhandeling van het "successiedossier" bij het overlijden van mijn vader maar achteraf kwam ze hierop terug... Ze wou dan het appartement verkopen 50000 onder de waarde dat het was aangegeven bij het overlijden.... Terwijl jullie ook wel weten dat zo een waarde al laag gehouden wordt om zo weinig mogelijk successie te moeten betalen... Toen ik weigerde dit te tekenen en het appartement voor die waarde wou kopen heeft ze mij en mijn kinderen alle toegang geweigerd ... Ik vermoed dat dit "zwarte" stuk ook alleen mijn zus was gegund... Ik begrijp nog steeds niets waarom zeker niet als ik bedenk wat ik altijd voor mijn ouders heb gedaan terwijl mijn zus alleen daar was als het om te krijgen was maar hier heb ik me nu al mee neergelegd ....

Maar mijn vader was heel anders en zou dit nooit gewild hebben en daarom wil ik wel mijn vadersdeel veilig stellen...

Mijn moeder wil niet op mijn brieven reageren waarin ik verzoek om dit te doen. Wat is nu mijn volgende stap? Advocaat? Moet dit dan via rechtbank?

Thx voor reactie.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”