Erven van schoonouders

opa
Topic Starter

Erven van schoonouders

#1 , 29 jan 2007 15:54

Kan ik als schoonzoon, indien mijn echtgenote voor mij komt te overlijden, erven van mijn schoonouders? Wij zijn gehuwd zonder huwelijkskontract.
Volgens haar broer, die wel een huwelijkskontract heeft, kan zijn echtgenote indien hij voor haar overlijd, wel erven van haar schoonouders.
Deze vraag stel ik, omdat mijn echgenote en haar broer, daar een groot meeningsverschil over hebben.
Iedereen is tot nu toe nog altijd in goede gezondheid.

Mvg,

Opa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 29 jan 2007 16:18

Noch u, noch de echtgenote van uw schoonbroer hebben een familieband naar erfrecht met de schoonouders.

Enkel degene met een bloedband kunnen erven.

Wellicht heeft uw schoonbroer een contract met algehele gemeenschap van goederen, dus alles komt in 1 pot. Als hij erft, profiteert ook uw schoonzus ervan. Maar als hij reeds is overleden wordt ook de huwgemeenschap ontbonden en erft uw schoonzus niks (hun kinderen wel bij plaatsvervulling vooroverleden vader).

Naar erfrecht bent u voor uw schoonouders een 3de.

opa
Topic Starter

#3 , 30 jan 2007 13:02

Bedankt Wesley voor het snelle antwoordt.

Opa

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”