Erfenis

W30
Topic Starter

Erfenis

#1 , 30 jan 2007 11:58

Mijn moeder is twee jaar geleden overleden. Ze waren getrouwd met scheiding van goederen. De kinderen hebben haar aandelen in hun vennootschap ge?rfd. Heeft mijn vader ook recht op een deel van het geld (van de aandelen van mijn moeder) bij verkoop van de vennootschap of is dit volledig voor de kinderen? En is dit ook zo met een onroerend goed (niet de woning waar mijn vader in woont)?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 jan 2007 17:00

Normaal heeft vader het vruchtgebruik geerfd van de hele nalatenschap van moeder. In principe komen de dividenden terug bij vader terecht , want de kinderen hebben slechts de blote eigendom. Dit is zo voor de aandelen , maar ook voor het onroerend goed. Vader kan dus de gezinswoning levenslang blijven bewonen ; van ander onroerend goed de huur innen. Wanneer , mits akkoord van alle betrokkenen zijnde zowel vruchtgebruiker als blote eigenaar, de goederen of aandelen verkocht worden , moet de splitsing eigenlijk behouden blijven. Vader blijft vruchtgebruiker. Er kan wel overgegaan worden tot een afkoop van het vruchtgebruik maar dit is een nadelige operatie voor de blote eigenaars.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”