neef

sleper
Topic Starter

neef

#1 , 29 nov 2011 20:30

Een kennis , vrijgezel, zoekt een appartement te kopen . Hij zou dit op naam van zijn neef ( zoon van zijn broer) zetten maar wel vruchtgebruik behouden . Hij zou dit doen om voor zijn neef latere , hoge succesiekosten te besparen .De kennis is 54 jaar en werkloos . De neef is 22 en werkt . Persoonlijk heb ik twijfels of dit wel een goede handelswijze is . Welke manier kan hij het best volgen ? De neef een bankgift doen waarmee deze de koop kan voltrekken en dan tegelijkertijd vruchtgebruik toekennen of na een bankgift zelf zijn vruchtgebruik betalen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 nov 2011 14:23

Om correct deze aankoop te doen : moet eerst een juiste verdeling blote eigendom - vruchtgebruik geschieden. Dan doet de man een geregistreerde schenking aan zijn neef zodat die de blote eigendom kan kopen. Zelf betaalt hij de waarde van het vruchtgebruik. De nodige bewijzen hiervan , van de schenking , en de dubbele aankoop , moeten zorgvuldig bijgehouden worden. De akte is onvoldoende. Bij het overlijden van de man , misschien binnen 25-30 jaar , moeten die bewijzen voorgelegd worden. Anders betaalt de neef toch nog successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper
Topic Starter

#3 , 30 nov 2011 20:04

Om correct deze aankoop te doen : moet eerst een juiste verdeling blote eigendom - vruchtgebruik geschieden. Dan doet de man een geregistreerde schenking aan zijn neef zodat die de blote eigendom kan kopen. Zelf betaalt hij de waarde van het vruchtgebruik. De nodige bewijzen hiervan , van de schenking , en de dubbele aankoop , moeten zorgvuldig bijgehouden worden. De akte is onvoldoende. Bij het overlijden van de man , misschien binnen 25-30 jaar , moeten die bewijzen voorgelegd worden. Anders betaalt de neef toch nog successierechten.
Dan zal vermoedelijk de neef enkel schenkingskosten moeten betalen , die afhankelijk zijn van de omvang van de schenking ?

Reclame

wanton

#4 , 01 dec 2011 13:27

De schenkingskosten van geld bij een geregistreerde schenking bedragen 7 % nominaal , ongeacht het bedrag. Bovendien moeten er registratierechten betaald worden op de aankoop van het onroerend goed. Dat is van toepassing op de volledige prijs. Misschien moet hij daar ook een deel van dragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper
Topic Starter

#5 , 01 dec 2011 20:25

De schenkingskosten van geld bij een geregistreerde schenking bedragen 7 % nominaal , ongeacht het bedrag. Bovendien moeten er registratierechten betaald worden op de aankoop van het onroerend goed. Dat is van toepassing op de volledige prijs. Misschien moet hij daar ook een deel van dragen.
dank voor antwoord !

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”