Aanvraag voogdij

Dennis Vanpeperstraete
Topic Starter

Aanvraag voogdij

#1 , 07 feb 2007 14:26

Geachte,

Ik weet niet of ik het bij het juiste onderdeel heb geplaatst maar toch een vraag.

Ik ben dus voor men eindwerk op zoek naar alle informatie betreffende voogdij. Specifiek het totstandkomen van voogdij voor een minderjarig kind die zijn beide ouders verliest in een tragisch auto-ongeluk.

Ook ben ik op zoek naar eventuele formulieren, indien er bestaan, waarop de aanvraag voor de voogdij moet worden ingevuld.

Mensen die mij hiermee willen helpen, mogen informatie sturen naar volgend email-adres: denuto@gmail.com of antwoorden op deze post.

Alle hulp zou ten zeerste gewaardeerd worden.

Dank bij voorbaat en met vriendelijke groeten.
Dennis Vanpeperstraete

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke

#2 , 08 feb 2007 01:02

Zie "personenrecht" onder de rubriek "andere" en meer concreet "openvallen van de voogdij"; weet dat "ontstaan" en "openvallen" in deze geen synoniemen zijn.
Afgezien van het feit dat ik deze rubriek heb laten afsluiten.. kan u nog altijd bij de uitgeverij Intersentia terecht.. u kan bedoeld Rechtskundig Weekblad bestellen via internet.
Nog een andere tip; via Google bepaalde bewoordingen (in het kader van de voogdij) inbrengen en u gaat ongetwijfeld terechtkomen bij een aantal gepubliceerde eindwerken.. maar wees voorzichtig en maak er geen kopij van h?.
Maak tenslotte ook eens een telefonische afspraak met de Griffie van uw kantonnaal vredegrecht, omschrijf uw bedoelingen en ik ben ervan overtuigd dat u er welkom bent.
Succes toegewenst.

Vaoke

#3 , 08 feb 2007 09:18

Vergeet in de eerste plaats ook niet langs te gaan bij uw lokale overheid (Dienst: bevolking) want aldaar zal de voogdij "defacto" opgestart worden; zie art. 389 van het B.W.
Ga ook na welk vredegerecht, in functie van de verblijfplaats van de minderjarige, bevoegd is.. bezoek voor dat doel de website:
http://www.cass.be/
Weet daarenboven dat de ouders misschien hebben voorzien (om welke reden dan ook) in een testamentaire voogdij?!
En vergeet tenslotte ook niet dat de persoon die onder de voogdij is geplaatst.. dat die z'n "woonplaats" heeft bij zijn voogd (art. 108 B.W.)(W. 13 april 1995, art. 1) (een gegeven dat massaal wordt verwaarloosd en daarenboven geen synoniem is voor verblijfplaats).
Vraag bij het te bezoeken vredegerecht ook naar een kopij van het B.S. van 04.02.2004, meer bepaald het K.B. van 15.12.2003.. houdende de inhoud en vorm van de jaarlijks (door de voogd) in te dienen "jaarrekening". (art. 413 B.W.)
Enz..........................

Reclame

Dennis Vanpeperstraete
Topic Starter

#4 , 08 feb 2007 10:05

Alvast bedankt voor uw hulp.

Met vriendelijke groeten,
Dennis Vanpeperstraete

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”