erfrecht bij verkoop woning/vruchtgebruik

icequeen
Topic Starter

erfrecht bij verkoop woning/vruchtgebruik

#1 , 07 feb 2007 16:50

hallo,

men ouders zijn gescheiden, en hebben op dat moment beslist dat men moeder de woning mocht behouden in vruchtgebruik en dat ik en men broer dan na overlijden de enige erfgenamen zouden zijn.
nu heeft men vader ook nog 2 kinderen met men stiefmoeder(niet getrouwd), en hebben zij samen ook een woning gekocht.
nu zouden men moeder en vader het huis willen verkopen, maar wat is nu gebleken, dat men moeder 65% van de woonst bezit en men vader maar 35%, doordat men moeder nu al 10 jaar langer in de woonst woont en onderhoud.
nu is men vraag, ik en men broer zouden ons erfdeel van ons vader willen opgeven( wil anders niet verkopen) maar hoe zit dat met ons erfdeel in zijn nieuwe woonst? op hoeveel % kunnen wij aanspraak maken na overlijden?
of kunnen wij laten schrijven dat wij ons erfdeel in zijn nieuwe woning opgeven, en dat wij dan ons erfdeel in onze ouderlijke woonst gewoon behouden?
of zijn er nog andere mogelijkheden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 feb 2007 18:59

Er is blijkbaar niemand overleden.

Het zou helpen mocht u kunnen uitleggen wie er nu eigenaar is van het 1ste huis. Uw moeder vruchtgebruiker? U beiden de blote eigendom? Uw moeder nu 65%??

PS Over nalatenschappen kunt u geen contracten maken zolang er geen overlijden is.

icequeen
Topic Starter

#3 , 07 feb 2007 21:38

men moeder en men vader zijn allebei eigenaar van het eerste huis.
maar het is geschreven bij de notaris dat men moeder het vruchtgebruik heeft van de woning.
en dat bij overlijden het huis naar mij en men broer gaat, maar omdat men vader nu nog 2 kinderen heeft gaat zijn deel nu in 4 ipv 2, omdat zij ook de naam dragen van men vader.
en omdat men moeder nu al 10 jaar langer in het huis woont en onderhoud heeft zij nu recht op 65% van het huis en men vader maar op 35%(gezegd door notaris).

dus wat u wil zeggen is dat men vader ons niet kan onterven in zijn 2de woonst?

Reclame

wolf2

#4 , 08 feb 2007 20:56

Ik vrees dat ik moet afhaken: de overeenkomst waar u naar verwijst kan ik niet thuisbrengen.

Men kan zijn kinderen inderdaad niet onterven, maar gehuwde mensen kunnen er wel voor zorgen (alles geheel wettelijk) dat hun kinderen in praktijk niets krijgen omdat er niets naar de erfenis gaat. Dat kunnen ze doen door overeen te komen (man en vrouw) dat alles wat ze samen bezitten, helemaal naar de langstlevende zal gaan bij het overlijden van de eerste. Dan krijgt de langstlevende alles, behalve de zogenaamde eigen goederen: dat zijn in elk geval de eigen klederen, juwelen, diploma's en eretekens (met andere woorden: de ouwe sokken + 4 manchetknopen = niets.

j.demoor

#5 , 09 feb 2007 13:42

Uit ?nu zouden men moeder en vader het huis willen verkopen? leid ik af dat u en uw broer er NU NIET de blote eigenaars van bent.
Bij de echtscheiding behield moeder dan haar helft in volle eigendom en kreeg het vruchtgebruik over vaders helft,terwijl vader de blote eigendom van zijn helft behield.
50% volle eigendom + 50% vruchtgebruik kan dan gelijk zijn aan 65% van de huidige waarde van het huis(afhankelijk van moeders leeftijd).

?Art.791.Men kan, zelfs bij huwelijkscontract, de nalatenschap van een persoon die nog in leven is, niet verwerpen, noch de toekomstige rechten vervreemden die men op zodanige nalatenschap mocht hebben , tenzij...?(Burgerlijk Wetboek).

Uit ?ik en men broer zouden ons erfdeel van ons vader willen opgeven? leid ik af dat u en uw broer NU WEL reeds blote eigenaar kunnen zijn van vaders helft.Onderzoek daartoe zorgvuldig de akte die aan moeder het vruchtgebruik op vaders helft toekende.
INDIEN u en uw broer nu reeds blote eigenaar van vaders helft bent dan is vader geen medeeigenaar meer van het huis en dus evenmin medeverkoper.ALLEEN moeder,u en uw broer kunnen dan verkopen.

?ik en men broer zouden ons erfdeel van ons vader willen opgeven? kan enkel door hem de blote eigendom -indien u deze NU hebt- aan hem terug te verkopen of te schenken.

INDIEN uw vader bij zijn overlijden (2+2) kinderen nalaat dan erven zij elk 1/4 blote eigendom van zijn nalatenschap(inbegrepen nieuwe woonst) en zijn echtgenote erft het vruchtgebruik op zijn hele nalatenschap.

U kan de nalatenschap van uw vader die nog in leven is, niet verwerpen, noch de toekomstige rechten vervreemden die u op zodanige nalatenschap mocht hebben .

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”