bankrekening gesloten na overlijden

Elleque
Topic Starter

bankrekening gesloten na overlijden

#1 , 12 feb 2007 14:17

Beste

5 jaar geleden is de vader van mijn vader overleden. Dit overlijden is niet officieel gemeld aan mijn vader, waardoor hij pas een paar jaar nadien op de hoogte was.

De moeder leeft nog steeds en was destijds gehuwd met scheiding van goederen waardoor zij nu het vruchtgebruik geniet. Er waren in totaal twee rekeningen die op naam van de overledene stonden.

Die rekeningen blijken nu zonder medeweten van de kinderen gesloten te zijn en het geld dat erop stond is verdwenen. De bank kan geen enkele informatie over deze rekeningen of het sluiten ervan vrijgeven.

De vraag die wij nu hebben: mag de rekening van een overledene zomaar afgesloten worden zonder medeweten van de wettelijke erfgenamen?

Verder blijkt ook dat het document dat de inventaris van alle goederen declareert opgemaakt is zonder bijzijn van de kinderen en onderschat is.

Mijn vader is bevreesd dat er een wanbeheer is van de goederen en er waarschijnlijk al een deel van de erfenis verdwenen is.

alvast enorm bedankt voor de juridsiche uitleg.

Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 feb 2007 15:11

Ik ga ervan uit dat ?Die rekeningen blijken nu zonder medeweten van de kinderen gesloten...en het geld dat erop stond is verdwenen? gebeurde NA het overlijden van grootvader.

?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Vader (mede)erfde dus de blote eigendom van wat er op die rekening stond.Hieruit volgt dat ?het geld dat erop stond? niet kon verdwijnen zonder akkoord van de blote eigenaar(s) en dat de bank verplicht is aan laatstgenoemde(n) ?informatie over deze rekeningen of het sluiten ervan? vrij te geven.

Vader kan de bank aangetekend aanmanen die informatie vrij te geven binnen een door hem daarin bepaalde redelijke termijn.
Geeft de bank hieraan geen afdoende en tijdig gevolg,dan kan hij klacht neerleggen bij www.ombfin.be/nl/contact.html

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”