STiefkinderen

raptor50v2
Topic Starter

STiefkinderen

#1 , 12 feb 2007 20:47

Wie kan me met raad voorzien.Vind dit nogal een gevoelig onderwerp maar loop er al jaren mee rond en nu wil ik het toch graag weten.Ik ben een kind uit een huwelijk waar de vader is overleden toen ik nog niet geboren was, Toen ik in mijn midden 20 was heb er een kleine erfenis van gekregen via mijn grootmoeder die overleed.In die tijd leefde ik nog steeds bij mijn moeder en mijn stiefvader en zij hebben ook nog een kind dus mijn stiefzus .Na al een twintig jaar uit huis te zijn begin ik argwaan te krijgen want het ouderlijk huis is verkocht geweest en m'n ouders hebben nog een ander huis dat opgeknapt word, maar nu komt het.M'n stiefzus heeft een N.V. en alle facturen van de verbouwing zijn gefactureerd op de NV.Misschien om enkel de BTW terug te krijgen (ik weet het niet) Ik denk dat alles overgesluisd word naar de NV.Ik weet dat ik maar een 25 procent van een erfenis krijg want ik heb m'n ander deel al gekregen. Maar wil enkel waar ik recht op heb.Ze hebben het op het langs leven opgemaakt Hier zit ik echt mee verveeld en weet niet welke stappen ik kan ondernemen als het al dan niet kan.
Wie zou me hier raad kunnen geven.
Vriendelijke groeten
Een eerlijk mens.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 feb 2007 15:14

Ik ga ervan uit dat ?het ouderlijk huis? behoorde tot het gemeenschappelijk vermogen van uw moeder en STIEFvader.

U bent geen erfgenaam van uw stiefvader.

?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Indien uw moeder vooroverlijdt dan erft uw stiefvader het vruchtgebruik van haar nalatenschap.U en uw stiefzus erven dan elk de helft blote eigendom van haar nalatenschap.

?Art.1465.Ingeval er kinderen zijn uit een vroeger huwelijk, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere; gelijke verdeling van hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten, al zijn die ongelijk, wordt echter niet beschouwd als een voordeel waardoor de kinderen uit een vroeger huwelijk worden benadeeld.?(B.W.).

Vermits u een kind bent uit een vroeger huwelijk is art.1465 B.W. hier van toepassing.
?zonder gevolg ten aanzien van het meerdere? = zonder gevolg ten aanzien van wat meer toegekend werd dan het beschikbaar deel(=art.913 B.W.).

Zolang moeder en stiefvader samen leven kunnen zij vrij beschikken over hun gemeenschappelijk vermogen(inclusief hun huis).

Schenkingen zijn evenwel onderworpen aan ?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”