Geld spaarrekening in blote eigendom

cvdm
Topic Starter

Geld spaarrekening in blote eigendom

#1 , 21 feb 2012 12:10

Als erfgenaam bekom ik samen met mijn zus een som geld als naakte eigenaar die toebehoorde als "eigen vermogen" aan de overleden ouder, waarvan de langstlevende ouder nu het vruchtgebruik heeft.
Via dit forum heb ik gelezen dat je deze som op een aparte rekening kan plaatsen en de intrest automatisch laat overschrijven naar rekening ouder.
Het successiedossier is opgemaakt door een notaris.

1- Hoe deze procedure in gang zetten ?

2- Of moet deze procedure eventueel (of verplicht ?) gebeuren via dezelfde notaris van het successiedossier ?

3- Wat indien tussen het vrijkomen van de gelden en de procedure het geld al door de langstlevende ouder naar een andere eigen rekening overgeschreven werd ?

Bij voorbaat bedankt voor elke reactie, inbreng en/of antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 21 feb 2012 13:55

Stap tesamen met je zus naar de bank en laat daar een rekening openen, eentje op jouw naam en eentje op je zus haar naam. Vertel aan de bediende dat de intresten moeten toekomen aan de LL ouder. De bank regelt dit.

Indien de gelden door de LL ouder reeds geplaatst zijn op een rekening (wiens naam?), dan vorder je deze beleefd terug met de belofte de intrest jaarlijks uit te betalen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”