ouders verkopen huis aan zus

elli262
Topic Starter

ouders verkopen huis aan zus

#1 , 19 feb 2007 20:46

situatieschets:mijn oudershebben een huis(half open)met achter het huis nog een gebouw(stal/garages).volgende maand gaan ze hun huis verkopen aan mijn zus voor 100000 euro(is de waarde volgens ouders en zus).als de verkoop rond is word dat gebouw achter het huis afgebroken en gaan mijn ouders daar een nieuw gebouw neerzetten,waar zij zullen gaan wonen.dat huis word dus gebouwt op de grond van mijn zus.mijn ouders wonen dan dus gewoon op hetzelfde huisnummer als mijn zus.maar kan dit allemaal zo maar? als mijn ouders sterven krijgt mijn zus automatisch dat huis want het staat op haar grond,onterven ze mij dan niet op de 1 of andere manier?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 feb 2007 18:34

?Art.555.Indien de beplantingen, gebouwen en werken zijn tot stand gebracht door een derde met zijn eigen materialen, heeft de eigenaar van het erf het recht die voor zich te behouden, ofwel de derde te verplichten ze weg te nemen...Indien de eigenaar verkiest die beplantingen en gebouwen te behouden, moet hij de waarde van de materialen en het arbeidsloon vergoeden, zonder dat de min of meer belangrijke vermeerdering der waarde, die het erf kan hebben verkregen, in aanmerking komt...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij het overlijden van uw ouders kan u,namens de nalatenschap,voornoemde vergoeding vorderen.

?Art.866.Wanneer de gift van een onroerend goed, aan een erfgerechtigde met vrijstelling van inbreng gedaan, het beschikbaar gedeelte te boven gaat, wordt het meerdere in natura ingebracht, indien de afscheiding van dit gedeelte gevoeglijk kan geschieden...?(B.W.)

?Het bewijs dat een verkoop van onroerende goederen een schenking vermomt, mag met alle middelen van recht, ook met vermoedens, worden geleverd.De verdoken schenking is voor de schenkers het middel om ??n van hun kinderen te bevoordeligen. De door hen aldus uitgedrukte bedoeling maakt een schenking buiten erfdeel en met vrijstelling van inbreng uit, aan te rekenen op het beschikbaar gedeelte.Doch alleen de staat van vereffening, op te maken door de aangewezen notaris, zal uitmaken of er al dan niet toepassing is van art. 866 B.W.?(Gent 28 oktober 1994,T.Not.1996,496).

Bij het overlijden van uw ouders kan u,namens de nalatenschap,voornoemde inbreng vorderen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wanton

#3 , 21 feb 2007 19:33

Ik volg het forum dagelijks en plaats regelmatig zelf een reactie over zaken waarvan ik denk dat ik iets weet. Daarom : graag een uitleg over de voorgaande tekst in verstaanbare mensentaal.!
Ik denk dat er nog mensen dit willen.
Ik kan moeilijk begrijpen dat een advocaat , notaris of bankadviseur op dergelijke manier uitleg verschaft aan klanten.

Dank bij voorbaat.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”