heroepping van een uitgesproken erfenis

elke1
Topic Starter

heroepping van een uitgesproken erfenis

#1 , 27 feb 2007 14:43

goedendag allemaal

het betreft om een erfenis van 1984 ik was toen 12 jaar oud en was minderjarig toen mijn moeder overleed ik had toen een voogd aan gesteld gekregen!

de toestand toen voor 1984
mijn moeder is getrouwd geweest en had een wettig kind uit haar huwelijk en is gescheiden

na de scheiding ben ik geboren mijn vader had mij niet erkend ik kreeg mijn moeder haar naam

toen mijn moeder overleed woonde ik bij mijn moeder .
toen kwam de erfenis verdeling ik heb toen maar 1/6 gekregen en mijn halfzus 5/6 omdat ik geen wettig kind was toen .
mijn half zus was toen een wetig kind en ik een erkend natuurlijk kind.
mijn moeder was testamentloos overleden.

maar ik was minderjarig en had geen inspraak toen; maar naderhand toen ik ouder werd dringt het tot mij door dat het niet eerlijk was de verdeling ik was toch een kind van mijn moeder?
ik kreeg dus 1/6 mijn half zus 5/6

het al lang geleden en ik blijf er iedere dag mee geconfronteerd
dus met hier op dit forum te lezen dacht ik waarom niet eens vragen.
dus mijn vraag is kan ik nog terug een heroeping doen van die uitgesproken erfenis?

groetjes elke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 mar 2007 10:26

Uit ?herroeping van die UITGESPROKEN erfenis? KAN afgeleid worden dat hierover een vonnis uitspraak gedaan heeft.Is dit zo ? Zo ja onderzoek wat daarover LETTERLIJK in het vonnis staat.Hoogst waarschijnlijk(te onderzoeken) is dit vonnis dan ook in kracht van gewijsde gegaan door BETEKENING,zodat het niet meer vatbaar zou zijn voor enig rechtsmiddel(hoger beroep,e.d.).

?Art.2262bis,?1.Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaren...?(Burgerlijk Wetboek)

?Artikel 10.Wanneer de rechtsvordering is ontstaan v??r de inwerkingtreding van deze wet,beginnen de nieuwe verjaringstermijnen waarin zij voorziet slechts te lopen vanaf haar inwerkingtreding.De totale duur van de verjaringstemijn mag evenwel niet meer dan dertig jaar bedragen?(Wet 10 juni 1998,in werking getreden op 27 juli 1998).
1984 + 30 jaar = 2214 en 27 juli 1998+10 jaar = 27/07/2008.Er is dus nog geen VERJARING van uw rechtsvordering.

De erfenis diende verdeeld volgens de wetgeving die van toepassing was bij het overlijden van de erflater-moeder in 1984.
?Art.756.Natuurlijke kinderen zijn geen erfgenamen...Art.757...Wanneer de vader of de moeder wettige afstammelingen heeft achtergelaten bedraagt dit recht een derde van het erfdeel dat het natuurlijk kind zou hebben gehad indien het wettig was geweest...?(Burgerlijk Wetboek).Dit artikel werd opgeheven bij art.72 Wet 31 maart 1987(B.S. 27 mei 1987).

Indien u wettig was geweest dan erfden u en uw zus elk 1/2 van moeders nalatenschap.Vermits u een niet-wettig kind was erfde u dus 1/2 x 1/3 = 1/6 van moeders nalatenschap.

?Het vroegere art.756,dat bij wijze van overgangsmaatregel krachtens art.107,W.31 maart 1987 in werking is gebleven,schendt art.6 en 6bis G.W..Het Hof acht het omwille van de rechtszekerheid verantwoord dat de nalatenschappen opengevallen v??r de uitspraak van het arrest Marckx(=13 juni 1979) onverlet zouden blijven?(Arbitragehof nr.18/91,4 juli 1991,B.S. 910822,R.W. 1991-92,364,T.Not. 1991,481,noot RIMANQUE,K.;Arbitragehof nr.83/93,1 december 1993,TRD&I 1994,28,B.S.940302).

Ga volledigheidshalve naar http://www.echr.coe.int/ECHR/ en vervolgens naar Jurisprudence > HUDOC >Intitul? de l?affaire (vul in Marckx) en klik op rechercher.

en naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”