Is hier iets aan te doen ?

sylvia52
Topic Starter

Is hier iets aan te doen ?

#1 , 02 mar 2007 14:06

Situatie : bij leven hebben mijn ouders hun huis aan ons, 2 kinderen, geschonken en mijn zus heeft haar deel aan mij verkocht. Dit was een opgedrongen situatie door mijn ouders. Dit allemaal wettig beschreven bij de notoris, een tiental jaren geleden. Zo ver geen probleem (alleen mijn schoonbroer is hiervan onwetend, maar ik veronderstel dat hij later dit niet kan aanvechten ?). Mijn vader is ondertussen overleden maar mijn moeder heeft het vruchtgebruik nog tot haar overlijden. Dus in feite heb ik alleen maar nadelen aan dit huis want alle buitenkosten zijn voor mijn rekening en mijn moeder is nog vrij jong. Nu begint mijn moeder te zeggen dat ik "bevoordeeld" ben en begint extra geld toe te stoppen aan mijn zuster ! Toen mijn vader overleed, die gans zijn leven hard gewerkt heeft (en mijn moeder nooit) was er toch een klein kapitaal. Wij hebben geen frank gekregen bij het overlijden van mijn vader. Kan zij dat kapitaal bij leven zo maar allemaal opdoen (en zij spreekt van schenkingen te doen aan "goede doelen" en zo want ik heb het toch niet nodig volgens haar). Kan dat zo maar ?? Noch mijn zus noch ik leven in luxe maar ook niet in armoede.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 02 mar 2007 18:59

Dat het huis alleen maar nadelen zou opleveren, lijkt me straf. Dat je er nu meteen niets aan hebt dan kosten, dat begrijp ik nog. Maar niets is zo'n goede investering als onroerend goed, zeker als je dat al een aantal jaar geleden hebt kunnen aankopen. Brengt meer geld op dan geld dat je op de bank vastzet.

sylvia52
Topic Starter

#3 , 02 mar 2007 19:12

Ik hoop oprecht dat mijn moeder 100 wordt (en dat is best mogelijk)maar dan ben ik zelf wel bijna 80 h? ! Wijzelf hebben geen kinderen, dus wat moet ik op mijn oude dag nog met die miljoenen doen ?? Het is NU dat de uitgaven zwaar zijn. U reageert een beetje zoals mijn moeder, die zegt dus ook "later zul je er goed mee zijn", maar ik herhaal, op mijn 80'ste zie ik mij geen wereldreizen meer doen hoor of een BMW kopen.

Reclame

j.demoor

#4 , 04 mar 2007 09:41

?Art.745?Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij vaders overlijden erfden u en uw zus de blote eigendom van zijn nalatenschap,inbegrepen zijn kapitaal.

?Art.1445.Indien er een batig saldo is,wordt dit bij helften verdeeld.?(B.W.).
Vaders deel was dus de helft van het gemeenschappelijk vermogen.

U kan vorderen dat het kapitaal waarvan u de blote eigendom erfde op een GEBLOKKEERDE rekening geplaatst wordt,waarvan moeder het VRUCHTGEBRUIK,m.a.w. de intresten toekomen.
Van de lichamelijk roerende goederen,waarvan u de blote eigendom erfde kan u een boedelbeschrijving (laten)opmaken.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

sylvia52
Topic Starter

#5 , 04 mar 2007 12:36

Had ik dat maar geweten toen mijn vader overleed, dan had ik op dat moment kunnen laten vaststellen hoeveel kapitaal er was , maar nu - 8 jaar later - is alles (bv kasbons enz) omgezet in geld en staat nu op haar naam op een spaarboek.
In elk geval hartelijk dank voor uw duidelijk antwoord.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”