Erfenis verdeling raad aub

Skinnyleffe
Topic Starter

Erfenis verdeling raad aub

#1 , 20 mei 2012 23:42

Beste Forum leden

Ik heb een vraag omtrend een verdeling van een erfenis

Voor een beetje achtergrond info:

Vader is overleden de echtgenote met zoon blijven over en dan nog 2 dochters uit een vorig huwelijk.

Ze zijn getrouwd met gemeenschap van goederen.

bedrag om het makkelijk te maken 250.000 euro

In het testament staat dat hij aan zijn zoon het grootst beschikbare deel geeft bovenop zijn wettelijk erfdeel.

Dus hoe loopt de verdeling dan ik veronderstel dat de echtgenote 125.000 euro krijgt , maar wat met de zoon en de 2 dochters uit het vorig huwelijk?

Er is ook nog een woonst die is voor de echtgenote vrijgesteld omdat dat haar blote eigendom is gekocht met eigen gelden.

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 mei 2012 19:32

Echtgenote is eigenaar van het huis , dus dat blijft buiten de nalatenschap. Bij 3 kinderen kan men een testament maken , maar 3/4 van de totaliteit moet verdeeld worden onder alle kinderen. Zij ontvangen dus elk 1/4. Maar dat resterend part wordt dus toebedeeld aan de zoon , zodat die 2/4 of de helft krijgt.
Ik hoop dat met 'gemeenschap van goederen' bedoeld wordt = het wettelijk stelsel. Bij kinderen uit verschillende relaties wordt het vermogen van de erflater terug samengesteld. Wat had hij voor dit huwelijk , welk is zijn deel van de gemeenschap van het nieuwe huwelijk? Heeft hij niet reeds teveel weggegeven?
Ik durf dus niet zeggen of er 125.000 € in de erfenis zit. Wat wel is : de echtgenote heeft hoedanook het vruchtgebruik over alles. Maar in zo'n geval moet de wettelijke regeling toegepast worden : de kinderen krijgen de blote eigendom ook effectief.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”