Reservataire erfgenamen en testament

mikske
Topic Starter

Reservataire erfgenamen en testament

#1 , 14 jul 2012 22:02

Situatie:

Ik en mijn tante zijn reservataire erfgenamen van mijn overleden grootvader (overleden april 2012). Grootmoeder is overleden in het jaar 2010 en op dat moment had mijn grootvader 4/6e volle eigendom en 2/6e vruchtgebruik. Ik en mijn tante 1/6e blote eigendom.

Grootmoeder had een testament laten dicteren bij de notaris dat zegt: "Het grootst beschikbare deel gaat naar mijn dochter (=tante) en bij haar ontstentenis naar haar kinderen". Dat testament kon toen niet worden uitgevoerd omwille van het huwelijkscontract.

Nu hebben we het testament van grootvader gevonden en die heeft net hetzelfde laten dicteren dan grootmoeder.

Klopt het dat ik dan recht heb op 1/3e van de erfenis en mijn tante 2/3e? Of is het testament nu ook ongeldig en wordt de verdeling 1/2e voor elk?

Graag verduidelijking.

Hartelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 jul 2012 11:03

In het huwelijkscontract zal dezelfde wederzijdse formulering gestaan hebben ALS in het testament : de overlevende echtgenoot krijgt het grootst beschikbare deel. Vermits een huwelijkscontract voorrang heeft op een testament , was er geen beschikbaar deel meer voor tante.
Vermits er nu geen 'echtgenoot' meer is , telt het testament wel degelijk en zal tante 2/3 krijgen van het deel van grootvader. Tante ontvangt dus nu 8/18 en uzelf 4/18 van het totaal. Met de erfenis van oma erbij : 11/18 en 7/18 van het totaal in volle eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter

#3 , 15 jul 2012 21:47

In het huwelijkscontract zal dezelfde wederzijdse formulering gestaan hebben ALS in het testament : de overlevende echtgenoot krijgt het grootst beschikbare deel. Vermits een huwelijkscontract voorrang heeft op een testament , was er geen beschikbaar deel meer voor tante.
Vermits er nu geen 'echtgenoot' meer is , telt het testament wel degelijk en zal tante 2/3 krijgen van het deel van grootvader. Tante ontvangt dus nu 8/18 en uzelf 4/18 van het totaal. Met de erfenis van oma erbij : 11/18 en 7/18 van het totaal in volle eigendom.
Dus als ik het goed begrijp nav dit voorbeeld:

Verkochte studio's 3 en 4:

Studio 3: 87.500 Euro
Studio 4: 82.500 Euro

Totaal= 170.000 Euro

Tante heeft dan recht op 103.888 Euro (11/18 in VE)
Ikzelf heb dan recht op 66.111 Euro (7/18 in VE)

Klopt mijn redenering?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”