erfenis zakenman - zaak

Loria
Topic Starter

erfenis zakenman - zaak

#1 , 23 jul 2012 18:59

mijn vader heeft een eigen zaak. als persoon op zich heeft hij weinig geld, keert zich wschl maandelijks een klein bedrag uit. mijn broer kon bv ocmw steun krijgen terwijl de zaak van mijn vader gouden zaken doet.
Stel dat hij morgen komt te overlijden, kan hij de zaak die wschl op naam van een bvba staat NIET aan zijn kinderen overlaten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 jul 2012 22:33

Als vader de aandelen heeft van die bvba , erven de kinderen die aandelen. Alles gaat dan volgens de wet , eventueel met vruchtgebruik voor zijn echtgenote. De kinderen moeten hoedanook hun rechtmatig deel krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Loria
Topic Starter

#3 , 21 nov 2012 00:00

Ik vraag me dan af hoe het mogelijk is om je kind op het ocmw te laten zetten wanneer je bedrijf een winst heeft van pakweg 300 000 euro per jaar en je jezelf maandelijks een bescheiden bedrag uitkeert. Kijkt men bij het ocmw dan enkel naar het bescheiden inkomen dat de zakenman zich uitkeert en niet naar welke winstcijfers er zich binnen zijn eigen ( hij is enige eigenaar) bedrijf afspelen?

Ik zie die 300 000 euro winst puur als een fictief voorbeeld, zijn vriendin werkt al jaren mee in de zaak, maar is geen zaakvoerder. Ze heeft wel na hem het meeste verantwoordelijkheid. Zij is moeder van 1 van zijn 3 kinderen ( het jongste kind uit zijn nieuwe relatie).
Stel: hij komt morgen te overlijden. Zijn vriendin kent de zaak door en door en zou ze perfect kunnen voortzetten.

Reclame

Loria
Topic Starter

#4 , 22 nov 2012 11:28

Waar hebben de twee kinderen uit zijn gestrand huwelijk dan recht op?

Jef 007

#5 , 22 nov 2012 11:35

als vader zou frauderen : Opsporingsdienst Financien erop af sturen

Loria
Topic Starter

#6 , 22 nov 2012 13:08

Hoe bedoel je? Het lijkt me op dit moment een gezond bedrijf. Bedoel je dat mocht hij morgen sterven en we erven amper iets dat er sprake zou kunnen zijn van fraude?

Jef 007

#7 , 22 nov 2012 14:43

ik schreef : ZOU frauderen!!
wegens grote winst bedrijf en kleine uitkering

Loria
Topic Starter

#8 , 22 nov 2012 15:06

wat ook gek is: het bedrijf heeft al jaren vrij grote winst, maar 1 bepaald jaar hadden ze enkele honderden euro's verlies.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”