Beste,
Zonet nog een aantal nieuwigheden naar bovengekomen ivm nalatenschap grootvader (overleden 12 april 2012)
Terwijl de termijn om aangifte nalatenschap te doen dichterbij komt (12 september) zijn er een aantal nieuwe zaken die ik stap voor stap te weten kom. Ik weet niet of mijn onderstaande vraag van belang gaat zijn nav de erfenis van grootvader, maar ik stel ze toch:
Grootvader had blijkbaar nog een eigendom in Leuven (3 kleinere appartementen in één groot huis) die hij indertijd erfde nav overlijden van zijn ouders (mijn overgrootouders). Ik weet dat zijn moeder overleed in het jaar 1981, daar heb ik stukken nav het overlijden indertijd nu pas van gevonden. Ik ken echter de geschatte waarde niet van die appartementen jammergenoeg.
- Als ik het goed voorheb werd mijn grootvader vanaf dan (=1981) volle eigenaar van die appartementen. Mijn grootouders zijn getrouwd in het jaar 1949 met gemeenschap van goederen volgens het wettelijke stelsel maar ik neem aan dat grootvader dan enige eigenaar werd van die appartementen van zijn ouders?
- Die appartementen werden een 10-tal jaren geleden door mijn tante op lijfrente gekocht van grootvader. Welk gevolg hebben beiden voor de nalatenschap nav overlijden grootvader in 2012?
- Ik vertelde onlangs dat mijn tante 2 jaar geleden 60.000 Euro geschonken kreeg van grootvader om haar ex-man uit te kopen (echtscheidingsprocedure die is afgerond). Het is zo dat die ex-man 1 van de appartementen verkreeg die tante had gekocht via grootvader op lijfrente. Het appartement werd dus ook gebruikt als vergoeding voor de ex-man om hem uit te kopen nav echtscheiding. Mijn tante heeft dus momenteel nog 2 appartementen in haar bezit die ze verhuurt. Die 60.000 Euro werd nadien nog gebruikt (na overlijden grootmoeder in 2010) om het resterende deel aan haar ex-man te kunnen betalen.
Weet niet in welke mate bovenstaande al dan niet belang kan hebben op de aangifte nalatenschap/erfenis?
Hartelijk dank.
Groeten
Mikske