Grootvader had nog eigendom nav erfenis van zijn ouders

mikske
Topic Starter

Grootvader had nog eigendom nav erfenis van zijn ouders

#1 , 26 jul 2012 11:04

Beste,

Zonet nog een aantal nieuwigheden naar bovengekomen ivm nalatenschap grootvader (overleden 12 april 2012)

Terwijl de termijn om aangifte nalatenschap te doen dichterbij komt (12 september) zijn er een aantal nieuwe zaken die ik stap voor stap te weten kom. Ik weet niet of mijn onderstaande vraag van belang gaat zijn nav de erfenis van grootvader, maar ik stel ze toch:

Grootvader had blijkbaar nog een eigendom in Leuven (3 kleinere appartementen in één groot huis) die hij indertijd erfde nav overlijden van zijn ouders (mijn overgrootouders). Ik weet dat zijn moeder overleed in het jaar 1981, daar heb ik stukken nav het overlijden indertijd nu pas van gevonden. Ik ken echter de geschatte waarde niet van die appartementen jammergenoeg.

- Als ik het goed voorheb werd mijn grootvader vanaf dan (=1981) volle eigenaar van die appartementen. Mijn grootouders zijn getrouwd in het jaar 1949 met gemeenschap van goederen volgens het wettelijke stelsel maar ik neem aan dat grootvader dan enige eigenaar werd van die appartementen van zijn ouders?

- Die appartementen werden een 10-tal jaren geleden door mijn tante op lijfrente gekocht van grootvader. Welk gevolg hebben beiden voor de nalatenschap nav overlijden grootvader in 2012?

- Ik vertelde onlangs dat mijn tante 2 jaar geleden 60.000 Euro geschonken kreeg van grootvader om haar ex-man uit te kopen (echtscheidingsprocedure die is afgerond). Het is zo dat die ex-man 1 van de appartementen verkreeg die tante had gekocht via grootvader op lijfrente. Het appartement werd dus ook gebruikt als vergoeding voor de ex-man om hem uit te kopen nav echtscheiding. Mijn tante heeft dus momenteel nog 2 appartementen in haar bezit die ze verhuurt. Die 60.000 Euro werd nadien nog gebruikt (na overlijden grootmoeder in 2010) om het resterende deel aan haar ex-man te kunnen betalen.

Weet niet in welke mate bovenstaande al dan niet belang kan hebben op de aangifte nalatenschap/erfenis?

Hartelijk dank.

Groeten

Mikske

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 jul 2012 11:52

PB volgt seffens
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#3 , 26 jul 2012 12:58

De Registratie is heel argwanend ten aanzien van verkopen en schenkingen op lijfrente ten gunste van erfgenamen. Zeker in zijlijn zal een verkoop gunstiger uitvallen dan schenking of vererving.Zij baseren zich op art. 11 Burg. Wetb. Dit is een zgn. fictieartikel , waarbij men vertrekt van een veronderstelling. Dit artikel stelt dat de goederen die een erflater heeft verkocht of afgestaan onder beding van een levenslang recht , vb. lijfrente of vruchtgebruik, geacht wordt nog in volle eigendom aanwezig te zijn bij het openvallen van de nalatenschap. Men veronderstelt hier dat de verrichting is aangegaan om successierechten (SSR) te vermijden.
In principe vallen die goederen dus in de nalatenschap en moeten SSR betaald worden. Men kan dit vermijden mits 3 voorwaarden :
- de waarde van de woning moet realistisch en martktconform bepaald zijn geweest
- de lijfrente dient vastgesteld naar concrete normen , op basis van geslacht , leeftijd, levensverwachting,gezondheid , ...
- de overeengekomen sommen - zowel de entrée als de (maandelijkse) betalingen - moeten effectief gebeurd zijn
De nodige bewijzen moeten voorgelegd worden. Maar vooral het derde punt is een struikelblok.
Ook art 918 Burg. Wetb. is van belang. Een verrichting op lijfrente wordt immers aanzien als vermomde schenking. De goederen blijven eigendom van de begunstigde , maar worden aangerekend op het beschikbaar deel, als schenking buiten erfdeel. Dit kan worden vermeden wanneer de reservataire erfgenamen hun akkoord hebben gegeven met de verrichting. Zonder zo'n akkoord is het eigenlijk een techniek om iemand te onterven of één van de kinderen te bevoordelen.
Toet-anch-Amon

Reclame

mikske
Topic Starter

#4 , 27 jul 2012 15:17

De Registratie is heel argwanend ten aanzien van verkopen en schenkingen op lijfrente ten gunste van erfgenamen. Zeker in zijlijn zal een verkoop gunstiger uitvallen dan schenking of vererving.Zij baseren zich op art. 11 Burg. Wetb. Dit is een zgn. fictieartikel , waarbij men vertrekt van een veronderstelling. Dit artikel stelt dat de goederen die een erflater heeft verkocht of afgestaan onder beding van een levenslang recht , vb. lijfrente of vruchtgebruik, geacht wordt nog in volle eigendom aanwezig te zijn bij het openvallen van de nalatenschap. Men veronderstelt hier dat de verrichting is aangegaan om successierechten (SSR) te vermijden.
In principe vallen die goederen dus in de nalatenschap en moeten SSR betaald worden. Men kan dit vermijden mits 3 voorwaarden :
- de waarde van de woning moet realistisch en martktconform bepaald zijn geweest
- de lijfrente dient vastgesteld naar concrete normen , op basis van geslacht , leeftijd, levensverwachting,gezondheid , ...
- de overeengekomen sommen - zowel de entrée als de (maandelijkse) betalingen - moeten effectief gebeurd zijn
De nodige bewijzen moeten voorgelegd worden. Maar vooral het derde punt is een struikelblok.
Ook art 918 Burg. Wetb. is van belang. Een verrichting op lijfrente wordt immers aanzien als vermomde schenking. De goederen blijven eigendom van de begunstigde , maar worden aangerekend op het beschikbaar deel, als schenking buiten erfdeel. Dit kan worden vermeden wanneer de reservataire erfgenamen hun akkoord hebben gegeven met de verrichting. Zonder zo'n akkoord is het eigenlijk een techniek om iemand te onterven of één van de kinderen te bevoordelen.
Mijn vrees is een beetje dat onze notaris niet alle gelden gaat kunnen terugvinden die bij de 'fictieve massa' moeten gerekend worden voor de nalatenschap van grootvader. Hoop niet dat er in het verleden een aantal zaken in het voordeel van mijn grootouders of tante zijn geregeld (via akte of dergelijke?). Ik wil gewoon dat alles op een correcte wijze gebeurd en op geldige rechtswijze zonder een heuse erfeniskwestie te willen veroorzaken. Het is mij niet om het geld te doen maar wel om de eerlijkheid in de verdeling v/d nalatenschap.

Volgens mij mag een notaris wettelijk gezien niks verdoezelen en moet hij zelf de actie ondernemen om banktegoeden uit het verleden, die mijn tante van grootvader heeft ontvangen (uit schenking), te verifiëren?

Mijn tante is al zeker een 5-6x persoonlijk langsgeweest bij ons notariskantoor echter zonder resultaat. Ze zijn met de afhandeling van de nalatenschap bezig krijgen we altijd te horen en we zullen binnenkort wel een seintje ontvangen van de notaris wanneer we moeten langsgaan op het notariskantoor. Het duurt ondertussen wel vrij lang vind ik persoonlijk (aangifte is uiterlijk 12/09/2012).

wanton

#5 , 27 jul 2012 16:50

Die aangifte zal pas afgewerkt worden ( en door jullie getekend ) een paar dagen voor 12/09. Laat evenwel aan de notaris zo vlug mogelijk weten wat u zelf heeft ontdekt of vermoed om uw belangen te vrijwaren. Opzoekingen bij de bank gebeuren best door de notaris.
Toet-anch-Amon

mikske
Topic Starter

#6 , 27 jul 2012 17:15

Die aangifte zal pas afgewerkt worden ( en door jullie getekend ) een paar dagen voor 12/09. Laat evenwel aan de notaris zo vlug mogelijk weten wat u zelf heeft ontdekt of vermoed om uw belangen te vrijwaren. Opzoekingen bij de bank gebeuren best door de notaris.
Bedankt wanton. Ik ga ten laatste maandag het notariskantoor contacteren. Is het voor je mogelijk om ook mijn PB te beantwoorden die ik je gisteren verstuurde??

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”