Oefening erfrecht - hulp altijd welkom :)

Betty
Topic Starter

Oefening erfrecht - hulp altijd welkom :)

#1 , 19 mar 2007 20:09

Ik ben een studente maatschappelijk werk en ik heb overmorgen examen burgerlijk recht. Ik heb een oefening over het erfrecht gekregen maar de oplossing heb ik niet, kunnen jullie me helpen?

de oefening:

Jef, ongehuwd, heeft geen kinderen en evenmin broers en zussen. Zijn vader en moeder overleden vijf jaar geleden bij een auto-ongeval. Zijn enige familieleden zijn zijn tante langs moederszijde, die drie dochters heeft, zijn grootmoeder langs vaderszijde en een nonkel langs vaderszijde. Wie erft van Jef, indien deze overlijdt zonder een testament op te maken?

mijn oplossing was: 50% voor de grootmoeder en 50% voor de tante

is dit een juist antwoord?

alvast heel hard bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 mar 2007 20:22

Betty ,
uw antwoord is juist.
In dergelijk geval wordt het principe van 'kloving' toegepast.dwz. de helft gaat naar de vaderlijke lijn , de andere helft is voor de moederlijke lijn. Elke lijn volgt de eigen orde en graad , onafhankelijk van de andere.
De grootmoeder erft de vaderlijke helft en betaalt successierechten aan tarief ' rechte lijn' , nl. 3-9-27%. Langs moeders kant erft de eerstaanwezende verwante , nl de tante ; wel aan tarief 'anderen' zijnde 45-55-65 %.
Om nog maar eens erop te wijzen dat een ongehuwde zonder afstammelingen best een testament maakt.
Succes.

Betty
Topic Starter

#3 , 19 mar 2007 20:26

dank je wel :) als ik nog vragen heb dan weet ik waar ik terecht kan

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”